Özel Yeteneklilerin Tanılanmasında Öğretmen Aday Gösterme Formlarının Etkililiğinin İncelenmesi


Creative Commons License

Bahçe D., Ayas M. B.

VII. Ulusal Üstün Yeteneklilerin Eğitimi Kongresi, Konya, Türkiye, 8 - 10 Eylül 2022

  • Yayın Türü: Bildiri / Yayınlanmadı
  • Basıldığı Şehir: Konya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Problem: Özel yeteneklilerin tanılanmasında tarama (aday gösterme), öğretmen rolünün en

önemli olduğu basamaklardan biridir. Öte yandan kullanılan ölçme araçlarının niteliği de özel

yeteneklilerin tanılanmasında kritik bir öneme sahiptir. Bu sebeple Bilim ve Sanat Merkez

(BİLSEM) tarama sürecinde öğretmenlerin aday gösterirken kullandıkları “Öğretmen Aday

Gösterme” formunun özel yeteneğin tespiti konusunda yeterli olup olmadığı hakkında

sahadaki öğretmenlerin ve alan uzmanlarının görüşleri alınacaktır. Bu bağlamda

öğretmenlere: Özel yetenekli çocukları fark etme konusunda öğretmenlerin kendilerini

başarılı bulup-bulmadığı, Öğretmen aday gösterme formunu yeterli bulup-bulmadıkları, Aday

gösterme sürecinde öğretmenleri zorlayan durumlar olup-olmadığı hakkında sorular

yönlendirilmiştir. Ayrıca formun kapsam geçerliğini belirlemek amacıyla alan uzmanlarıyla

da görüşme yapılmıştır. Çalışmanın sayıltıları ise; Araştırmaya katılan öğretmenler, görüşme

sorularına ilişkin görüşlerini içtenlikle yansıtmışlardır, görüşme sorularını eksiksiz ve doğru

şekilde anlamışlardır; Araştırmaya katılan uzmanlar, görüşme sorularına ilişkin görüşlerini

içtenlikle yansıtmışlardır, görüşme sorularını eksiksiz ve doğru şekilde anlamışlardır.

Amaç: Bu araştırmada sınıf öğretmenlerinin ve alan uzmanlarının, “Özel Yeteneklilerin

Tanılanmasında Öğretmen Aday Gösterme Formları” hakkındaki görüşlerinin incelenmesi

amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda elde edilen veriler analiz edilmiş ve çıkan sonuçlar

sınıf öğretmenleri tarafından “öğretmenlerin öğrenci tespiti konusundaki yeterlikleri”, “form

maddeleri” ve “BİLSEM tarama sürecinde karşılaştıkları zorluklar” başlıkları etrafında; alan

uzmanları tarafından ise “bilişsel”, “sosyal”, “bedensel”, “duyuşsal” ve “yaratıcılık”

başlıkları çerçevesinde değerlendirmiştir.

Yöntem: Bu araştırma nitel araştırma çerçevesinde durum çalışması kullanılmıştır. “Özel

Yeteneklilerin Tanılanmasında Öğretmen Aday Gösterme Formları” hakkında öğretmen ve

uzman görüşlerinin belirlenmesi amacıyla görüşme tekniği kullanılmıştır. Form maddelerinin

yeteneği betimleme düzeyi, öğretmenlerin formu kullanma yeterlikleri, öğretmenlerin form

maddelerinden ne anladıkları, formlar genel yetenek, resim yetenek ve müzik yetenek için

yeterli olup olmadığı hakkında derinlemesine bilgi edinmek amacıyla bu teknik tercih

edilmiştir. Araştırmanın öğretmenlerden oluşan çalışma grubunu İzmir ilinde 3 ilçe; amaçlı

örneklem ile seçilmiş ilkokullarda görev yapmakta olan, 13 sınıf öğretmeniyle yürütülmüştür.

Evreni niteleyebileceği düşünülerek 3 farklı ilçeden, 3 faklı sosyo-ekonomik ve sosyo-kültürel

okul seçilmiştir. Araştırmanın uzmanlardan oluşan çalışma grubunda en az yüksek lisans

mezuniyeti ve sahada 5 yıllık deneyimleri bulunmaktadır. Uzman grubunda yer alan kişilerin

alanları psikoloji, okul öncesi, çocuk gelişimi, resim ve müziktir.

Bulgular: Öğretmenlerin, kendi öz başarılarını değerlendirmeleri amacıyla sorulan soruya

karşılık öğretmenlerin çoğunluğunun kendini yeterli bulduğu; öğretmen aday gösterme form

maddeleri hakkındaki görüşleri maddeleri anlaşılır bulmadıkları; tarama sürecinde

öğretmenlerin karşılaştıkları zorluklar hakkında ise ebeveyn baskısı ve öğrenciyi ayırt

etmedeki güçlük olduğunu ifade etmişlerdir.

Alan uzmanları “Öğretmen Aday Gösterme Form” maddelerini bilişsel, sosyal, bedensel,

duygusal ve yaratıcılık bağlamında değerlendirmiş; belirlenen kriterlere uygunluk konusunda

en başarılı formun Resim Yetenek olduğu görülmüştür. Uzmanlar, Genel Zihinsel Yetenek ve

Müzik Yetenek formlarında maddelerin açık ve anlaşılır olmadığını belirtmişlerdir.

Sonuç ve Öneriler: Öğretmen aday gösterme formunda yer alan maddelerin uygunluğunu

değerlendirirken alan uzmanları, zorlandıklarını ifade etmiştir. Buradan hareketle form

maddeleri düzenlenmeli, öğretmenlere BİLSEM konusunda hizmet içi eğitim faaliyetleri

artırılmalıdır. Öte yandan sınıf öğretmenlerinin öğrencileri değerlendirirken form maddelerini

okumadıkları, en yüksek değeri işaretledikleri verisi elde edilmiştir. Bu durumu engellemek

için form maddelerine ters madde eklenebilir.

Anahtar Kavramlar: BİLSEM, aday gösterme, özel yetenek