Ana Dili Arapça Olan Öğrenicilerin Türkçe Yazma Etkinliklerinde Yaptıkları Söz Dizimi Hatalarında Aracı Dil Etkisinin İncelenmesi


Kayasandık E.

Eğitim ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi, cilt.5, sa.1, ss.126-138, 2022 (Hakemli Dergi)

Özet

İnsanlar, duygu ve düşüncelerini aktarmada konuşma ve yazma olmak üzere iki temel dil becerisinden yararlanmaktadır. Bunlar arasında yazma ister ana dili olarak ister yabancı dil olarak öğrenme olsun, konuşmaya göre daha geç edinilen bir beceridir. Bir dilin yabancı dil olarak öğreniminin ana dil olarak öğreniminden daha zorlu bir süreç olduğu göz önünde bulundurulduğunda, Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde duyguları ve düşünceleri etkili ve doğru bir biçimde ifade etmek için yazma becerisinin geliştirilmesi oldukça önemlidir. Bu çalışmada, yükseköğretim kurumuna bağlı bir TÖMER’de yabancı dil olarak Türkçe öğrenen ve ana dili Arapça olan 10 öğrenicinin yazma etkinlikleri söz dizimi açısından yanlış çözümlemesi yaklaşımına göre incelenmiştir. Araştırmanın amacı ana dili Arapça olan öğrenicilerin yazma etkinliklerinde yaptıkları söz dizimi yanlışlarında aracı dil kullanımının etkisini tespit etmek ve yapılan bu yanlışlara yönelik çözüm önerileri sunmaktır. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiş ve çalışma durum çalışması deseniyle yürütülmüştür. Çalışma grubu, A1 ve A2 kurs dönemi boyunca TÖMER bünyesinde öğrenim gören ve ana dili Arapça olan 10 öğreniciyle oluşturulmuştur. Çalışmanın verileri, öğrenicilerle gerçekleştirilen 16 yazma etkinliğiyle toplanmıştır. Ayrıca metinlerde tespit edilen söz dizimi yanlışlarında aracı dil etkisini ölçmek amacıyla öğrenicilerle görüşmeler yapılmıştır. Yapılan analiz sonuçlarından hareketle söz dizimi yanlışları; “cümle ögelerinin yanlış sıralanmasından kaynaklanan yanlışlar, özne-yüklem uyumsuzluğu ve tamlama yanlışları” şeklinde üç başlık hâlinde sınıflandırılmış ve ilgili örnekler bu başlıklar altında verilmiştir. Çalışmanın sonucunda öğrenicilerin yaptıkları söz dizimi yanlışlarındaki aracı dil etkisi ortaya konarak sorunlarla ilgili öneriler sunulmuştur.