SOSYAL, İNSAN VE İDARİ BİLİMLERDE YENİLİKÇİ ÇALIŞMALAR, Serap Sarıbaş,Turgay Akkuş, Editör, Duvar Yayınevi, İzmir, ss.1341-1358, 2023
Bu çalışmanın amacı dijitalde meydana gelen değişimlerin reklamcılık ödüllerini nasıl bir dönüşüme uğrattığını gözler önüne sermektir. Dijitalleşmenin en yoğun olarak etkilediği sektörlerin başında gelen reklamcılık alanında verilen ödüller sektörün nabzını tutma ve trendleri takip etmek için önemli fırsatlar sunmaktadır. Reklam sektöründe oldukça yeni bir oluşum olan MIXX (Marketing and Interactive Excellence) Ödülleri’nin örneklem olarak alındığı çalışmada yarışmanın kategorileri ve en son verilen güncel ödüller içerik analizi yöntemi ile incelenerek dijitalin reklam yarışmalarına getirdiği yeni soluk anlamlandırılmaya çalışılmıştır. Araştırma sonunda Türkiye’de reklamcılık alanında yapılan diğer yarışmalardan hangi açılardan farklılaştığı bulgulanmıştır. Buna göre, verilen ödüllerde hangi reklam çekiciliklerinin kullanıldığı belirlenmiştir; neredeyse çalışmaların yarısında rasyonel çekicilikten yararlanıldığı görülmüştür. İkincil olarak duygusal çekicilik %27 oranında kullanılırken bunları sırasıyla %14 mizah, %9 müzik ve%5 kıtlık çekicilikleri takip etmektedir. Diğer yandan, bu çalışmada ödül alan reklamlar sektörel dağılım açısından incelendiğinde ağırlığın gıda ve temizlik ürünleri reklamlarından oluştuğu göze çarpmaktadır. Dijitali uygulama ve hizmetlerine dahil eden GSM operatörü ve Banka gibi hizmet sunan markalar da yine oranları düşük olsa da sektörel dağılıma katkı yapmışlardır. Çalışma sonucunda incelenen reklamlarda bilgilendirmenin ön plana alındığı, markaların kendisini tüketiciye anlatmak için dijitali bir kanal olarak kullandığı buna bağlı olarak da rasyonel reklam çekiciliğini sıklıkla kullandıkları görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Dijital Reklamcılık, MIXX Awards, Yarışma, İçerik
Analizi.