ADIYAMAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ DERGİSİ, cilt.2015, sa.19, ss.441-467, 2015 (Hakemli Dergi)
İletişim kalitesi, sosyal yaşamda olduğu kadar örgütler açısından da
oldukça önem taşımaktadır. Örgüt içindeki iletişimin niteliği gerek
çalışanların gerekse de işletmenin performansında belirleyici
olabilmektedir. İletişim kavramının etkin rol oynadığı sektörlerin başında
odağında insanın konumlandığı turizm gelmektedir. Dolayısıyla turistik
işletmelerde ast ve üst çalışanlar arasında kurulan iletişimin kalitesi,
başta örgüt işleyişi olmak üzere çalışan ve müşteri memnuniyetine uzanan
geniş bir alanı etkileyebilmektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı, turizm
işletmelerindeki iletişim kalitesinin değerlendirilmesi olmaktadır. Bu
amaçla, Adıyaman il merkezinde bulunan 13 otel işletmesine 126; 15
yiyecek-içecek işletmesine ise 75 olmak üzere toplamda 201 anket
uygulanmıştır. Anketler söz konusu işletmelerdeki ast çalışanlara
uygulanırken, çalışanların demografik değişkenlerine göre yöneticileri ile
yaşadıkları iletişimin kalitesinin farklılaşıp farklılaşmadığı MANOVA (çok
değişkenli varyans analizi) kullanılarak incelenmiştir. Araştırma
sonucunda katılımcıların iletişim kalitesine yaklaşımlarının demografik
faktörlere göre değişkenlik göstermediği, işletme türünün ise söz konusu
yaklaşımda etkili olduğu görülmüştür.
Communication quality is quite important for organizations as well as in
social life. Characteristics of communication provided in the organization
would be determinant in both business and employees' performance.
Tourism which is a human-based sector has the leading position among
the sectors where communication concept plays an effective role. Thus,
the quality of communication between senior managers and employees in
touristic businesses may affect a wide range of areas from organizational
working to employee and customer satisfaction. In this context, the aim
of this study is to evaluate the communication quality in the tourism
establishments. For this purpose, questionnaires were carried out of 126
employees in 13 different hotels and 75 employees in 15 different food &
beverage businesses located at the city center of Adıyaman. In this
context, MANOVA (multivariate analysis of variance) was applied to
specify differences of communication quality perception of employees
according to demographic factors. As a result of the study, it was seen
that perspectives of participants about communication quality did not
differ according to demographical factors whereas the type of business
was effective in aforementioned perspectives.