TURİZM İŞLETMELERİNDE İLETİŞİM KALİTESİ: ADIYAMAN'A YÖNELİK BİR UYGULAMA


Creative Commons License

ÇALIŞKAN C., DEDEOĞLU B. B.

ADIYAMAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ DERGİSİ, cilt.2015, sa.19, ss.441-467, 2015 (Hakemli Dergi)

Özet

İletişim kalitesi, sosyal yaşamda olduğu kadar örgütler açısından da 
oldukça önem taşımaktadır. Örgüt içindeki iletişimin niteliği gerek 
çalışanların gerekse de işletmenin performansında belirleyici 
olabilmektedir. İletişim kavramının etkin rol oynadığı sektörlerin başında 
odağında insanın konumlandığı turizm gelmektedir. Dolayısıyla turistik 
işletmelerde ast ve üst çalışanlar arasında kurulan iletişimin kalitesi, 
başta örgüt işleyişi olmak üzere çalışan ve müşteri memnuniyetine uzanan 
geniş bir alanı etkileyebilmektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı, turizm 
işletmelerindeki iletişim kalitesinin değerlendirilmesi olmaktadır. Bu 
amaçla, Adıyaman il merkezinde bulunan 13 otel işletmesine 126; 15
yiyecek-içecek işletmesine ise 75 olmak üzere toplamda 201 anket 
uygulanmıştır. Anketler söz konusu işletmelerdeki ast çalışanlara 
uygulanırken, çalışanların demografik değişkenlerine göre yöneticileri ile 
yaşadıkları iletişimin kalitesinin farklılaşıp farklılaşmadığı MANOVA (çok 
değişkenli varyans analizi) kullanılarak incelenmiştir. Araştırma 
sonucunda katılımcıların iletişim kalitesine yaklaşımlarının demografik 
faktörlere göre değişkenlik göstermediği, işletme türünün ise söz konusu 
yaklaşımda etkili olduğu görülmüştür.

Communication quality is quite important for organizations as well as in 
social life. Characteristics of communication provided in the organization 
would be determinant in both business and employees' performance. 
Tourism which is a human-based sector has the leading position among 
the sectors where communication concept plays an effective role. Thus, 
the quality of communication between senior managers and employees in 
touristic businesses may affect a wide range of areas from organizational 
working to employee and customer satisfaction. In this context, the aim 
of this study is to evaluate the communication quality in the tourism 
establishments. For this purpose, questionnaires were carried out of 126 
employees in 13 different hotels and 75 employees in 15 different food & 
beverage businesses located at the city center of Adıyaman. In this 
context, MANOVA (multivariate analysis of variance) was applied to 
specify differences of communication quality perception of employees 
according to demographic factors. As a result of the study, it was seen 
that perspectives of participants about communication quality did not 
differ according to demographical factors whereas the type of business 
was effective in aforementioned perspectives.