Turizm sektöründe artan rekabet ortamında yiyecek ve içecek departmanının işletmeyi tercih eden misafirlerine sunacağı sağlıklı ve hijyenik yemekler işletmeler açısından turizm çeşitliliğini destekleyici niteliktedir. Bu çeşitlilik ile yöresel ürünlere önem veren otel işletmeleri aynı zamanda kendi marka ve imajını oluşturmaktadırlar. Sağlıklı beslenme modelini örnek alan otel işletmelerinin menülerinde yer verdikleri yemeklere ait reçetelerde zeytinyağını tercih etmesi bu duruma örnek olarak verilebilir. Bu çalışma, Antalya ilinin Manavgat ilçesindeki 4 ve 5 yıldızlı otel işletmelerinin mutfak bölümünde çalışan personellerin yöresel ürüne yönelik tutum ve zeytinyağına ilişkin bilgileri ile mutfakta ve menüde kullanım durumlarının ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu amaçla; yöresel ürüne yönelik tutum ve zeytinyağına yönelik bilgilerin bağımsız değişken olduğunu, menüde ve mutfakta zeytinyağı kullanımı ise bağımlı değişken olduğunu içeren bir model önerilmiştir. Bu model basit doğrusal regresyon analizi ile test edilmiştir. Araştırmada kullanılan veriler anket yoluyla toplanmıştır. Hipotezlerin testine geçmeden önce ölçeklerin geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Bu kapsamda Açımlayıcı Faktör Analizi ve Cronbach Alpha kat sayıları incelenmiştir. Araştırmanın amacına bağlı oluşturulan hipotezlere basit doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; otel işletmelerinde yöresel ürün ve zeytinyağı hipotezleri kabul görerek kullanım durumlarına göre artış tespit edilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlar doğrultusunda; otel işletmeleri bulundukları konum itibariyle ticaret ve sanayi odaları ile irtibat içerisinde bulunup, başta zeytinyağı olmak üzere bölgenin yöresel ürünlerine menülerinde yer vermeleri, Yöresel ürün ve zeytinyağı, standart hesaplama modelinden ayrı tutup destinasyon, çekicilik, lezzet, sağlık ve kalite için ayrı bir maliyet hesabıyla mutfakta kullanıma uygun hale getirilebilmesi, Mutfak sorumlularının belirlemiş olduğu menülerde yer alan zeytinyağlı yemeklerin reçetelerde kullanımına özen göstermeleri için yöneticiler tarafından etkinlikler düzenlenmesi gibi öneriler geliştirilmiştir.
With the increasing competition in the tourism sector, the healthy and hygienic foods that the food and beverage department will offer to its guests who prefer the business support the diversity of tourism in terms of businesses. With this diversity, hotels that give importance to local food or drinks also create their own brand and image. For example, olive oil is preferred in the recipes of the meals included in the menus of the hotel businesses that take the healthy diet model. In this study, it is aimed to reveal the attitudes of the staff working in the kitchen department of the 4- and 5-star hotels in the Manavgat, Antalya and their attitudes towards the local product and their knowledge about olive oil, and their use in the kitchen and in the menu. For this purpose, A model has been proposed that includes the attitude towards the local product and the knowledge about olive oil are the independent variables, while the use of olive oil in the menu and in the kitchen is the dependent variable. Relationships between variables in the study were tested with basic linear regression analysis. The data used in the research were collected through a questionnaire. Before testing the hypotheses, validity and reliability analyzes of the scales were made. In this context, exploratory factor analysis and Cronbach alpha coefficients were examined. Basic linear regression analysis was used for the hypotheses formed depending on the purpose of the research. As a result of the research, local product and olive oil hypotheses were accepted in hotel. In line with the results obtained in the research; hotels are in contact with the chambers of commerce and industry due to their location, and include the regional products, especially olive oil, in their menus. Suggestions such as organizing events have been developed by the managers to make it suitable for use, to pay attention to the use of olive oil dishes in the menus determined by the kitchen managers in the recipes.