Gastronomi ve Mutfak Sanatları Öğrencilerinin Akademik Kariyer İlgilerinin Demografik ve Sosyo-Ekonomik Değişkenler Açısından CHAID Analizi ile İncelenmesi


Güneri B., çağlar R.

Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.26, sa.1, ss.1-19, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmada, Türkiye'deki gastronomi ve mutfak sanatları bölümü öğrencilerinin akademik kariyer ilgileri ve bunu etkileyen faktörler CHAID analizi ile incelenmiştir. Araştırmada 356 öğrencinin demografik bilgileri, çalışma durumu, staj yapma durumu, mezun olunan lise türü ve cinsiyet gibi değişkenler değerlendirilmiştir. Sonuçlar, Anadolu Lisesi mezunlarının, Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi mezunlarına göre akademik kariyer ilgilerinin daha yüksek olduğu bulunmuştur. Erkek öğrencilerin duyuşsal ilgi düzeyleri daha yüksekken, kadınların bilişsel ilgileri yüksektir. Tam zamanlı çalışan öğrencilerin duyuşsal ve bilişsel akademik kariyer ilgilerinin daha düşük olduğu, yarı zamanlı çalışan ve çalışmayan öğrencilerin akademik kariyere daha yüksek ilgi gösterdiği gözlemlenmiştir. Staj yapmış öğrencilerin duyuşsal kariyer ilgilerinin daha düşük olduğu, özellikle çalışmayanlar arasında bu farkın daha belirgin olduğu tespit edilmiştir.
In this study, academic career interests of students of gastronomy and culinary arts departments in Turkey and factors affecting academic career interests were examined using CHAID analysis. Variables such as employment status, internship status, type of high school graduated from and gender were evaluated in the study for 356 students. The results showed that Anatolian High School graduates had higher academic career interests than Vocational and Technical Anatolian High School graduates. While male students had higher affective interest levels, females had higher cognitive interests. It was observed that students working full-time had lower affective and cognitive academic career interests, while students working part-time, and non-working showed higher interest. It was determined that students who had internships had lower affective career interests, and this difference was especially more pronounced among non-working students.