1980lerden 2000lere Türk Sinemasında Ürün Yerleştirme Uygulamalarında Görülen Nicel Değişim


Creative Commons License

TAŞKAYA M.

Gazi Üniversitesi, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, sa.29, ss.103-132, 2009 (Hakemli Dergi)

Özet

1980’LERDEN 2000’LERE TÜRK SİNEMASINDA ÜRÜN YERLEŞTİRME UYGULAMALARINDA GÖRÜLEN NİCEL DEĞİŞİM

Özet

Reklam yayınlarının izlenilirliğinin ve etkinliğinin azalması sonucunda ürün yerleştirme uygulamalarına yönelen reklamcılar ve reklam verenler için sinema filmleri yeni bir mecra haline gelmiştir. 1980 sonrasında, Türkiye’de uygulanan neo-liberal ekonomi politikalarından Türk sineması da etkilenmiştir. Sinema filmlerinde yapılan ürün yerleştirme uygulamaları, yasal bir zemine sahip olmadığı halde uygulanmaya devam etmiştir.  Yapılan analizler sonucunda son yirmi yıllık süreç içinde ürün yerleştirme uygulamalarında süre, sahne ve film bazında artış olduğu bulgulanmıştır. Bu çalışmada, bu artışın değerlendirilmesi için, ürün yerleştirme uygulamalarının reklam stratejisi haline geldiği neo-liberal sürece odaklanılmıştır. Bu çalışma, Türk Sinemasında ürün yerleştirme uygulamalarının yıllara göre gösterdiği nicel değişimi eleştirel ekonomi politik yaklaşım çerçevesinde incelemektedir. Türk filmlerinde yapılan ürün yerleştirme uygulamalarında görülen nicel değişimi belirlemek için 1987, 1997, 2007 yıllarında en çok izlenen 30 film içerik analizi yöntemi kullanılarak incelenmiştir.

 

Anahtar kelimeler: Türk Sineması, Ürün Yerleştirme, Sponsorluk, Neo-liberalizm

 


 

 

 

THE QUANTITATIVE CHANGES in PRODUCT PLACEMENT PRACTICES in TURKISH CINEMA SINCE 1980s to 2000s

Abstract

In Turkey, cinema industry is influenced by the neo-liberal policies. As a result of this, cinema industry has been forced to be in a more interpreted relation with advertisement industry. Advertisement industry has been looking for a new media due to the decrease in the effect of ads in traditional media. This study aims to capture this neo-liberal process by focusing on product placement strategy since mid-1980. In order to describe quantitative change in product placement in Turkish movies with box office success are analyzed. This research shows that there is a gradual increase of product placement in terms of number of movies, scenes and time allocated from 1980’s to 2000’s.

 

Key Words: Turkish Cinema, Product Placement, Sponsorship, Neo-liberalism