Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt.15, sa.1, ss.40-54, 2021 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler eğitiminde ‘Bilim, Teknoloji ve Toplum Ünitesi’nin
öğrenilmesinde argümantasyon tabanlı öğrenme sürecinin etkilerini incelemektir. Araştırma öntestsontest kontrol gruplu yarı-deneysel desene uygun olarak tasarlanmıştır. Araştırmada nicel yöntemin
yanında nitel görüşme yöntemi de kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Antalya ili kepez ilçesinde
bulunan Ersoy Ortaokulu’nda öğrenim gören 7. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın
örneklemini ise deney (31) ve kontrol (31) grubunda olmak üzere toplam 62 öğrenci oluşturmaktadır.
Uygulama kapsamında yedinci sınıf sosyal bilgiler dersi ünitelerinden “Bilim, Tekonoloji ve Toplum”
ünitesi, deney grubuna araştırmacı tarafından hazırlanan Argümantasyon Tabanlı Öğretim Yöntemi
yoluyla, kontrol grubuna ise öğretim programına uygun şekilde anlatılmıştır. Uygulama sonucunda
elde edilen veriler SPSS 23.00 üzerinde betimsel istatistik, Mann Withney U-testi ve Wilcoxon İşaretli
Sıralar Testi teknikleri yoluyla analiz edilerek yorumlanmıştır. Araştırma verilerinin analizi sonucunda
Sosyal Bilgiler dersinde Argümantasyon Tabanlı Öğretim Yöntemi kullanımının öğrencilerin başarısı
ve tutumları üzerinde anlamlı düzeyde bir etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada ortaya
çıkan sonuçlar, ilgili literatürün sonuçları ile karşılaştırılmıştır.
The purpose of this research is to examine the effects of the argumentation-based learning process
on learning the "Science, Technology and Society Unit" in social studies education. The research was
designed in accordance with the pretest-posttest control group quasi-experimental design. In
addition to the quantitative method, qualitative interview method was also used in the study. The
universe of the research consists of 7th grade students studying in Ersoy Middle School located in
Antalya province Kepez district. The sample of the study, on the other hand, consists of 62 students
in the experimental (31) and control (31) groups. Within the scope of the application, the unit of
"Science, Technology and Society", one of the seventh grade social studies lesson units, was
explained to the experimental group through the argumentation-based teaching method prepared
by the researchers, and to the control group in accordance with the curriculum. The data obtained
as a result of the application were analyzed and interpreted on SPSS 23.00 using descriptive statistics,
Mann Withney U-test and Wilcoxon Signed Ranks Test. As a result of the analysis of the research
data, it was concluded that the use of argumentation-based teaching method in social studies course
has a significant effect on students' achievement and attitudes. The results of the study were
compared with the results of the relevant literature.