Majör depresif bozukluk ile ilgili akıllı telefon uygulamalarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Tıp Bilişimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYDIN TEZCAN

Danışman: Kemal Hakan Gülkesen

Özet:

Amaç: Bu çalışmanın amacı, depresyon hastası bireylerin kullanabileceği akıllı telefon sağlık uygulamalarının seçim sürecinde uygulamanın tıbbi doğruluğu, uygulamanın hangi tedavi veya terapi yöntemlerini içerdiği ve gizlilik risklerine dair kapsamlı bir inceleme yapmaktır. Yöntem: Majör Depresif Bozukluk ile ilgili olan mobil uygulamalar tanınan iki mağaza uygulaması olan Google Play Store ve App Store'dan incelenmiştir. Bu mağazaların veri tabanındaki halka açık bilgiler kullanılmıştır. Google Play Store ve App Store mağazalarında "Depression" terimi ile ilgili aramada çıkan sağlıkla ilgili olan kategorilerde uygulamalar sistemli şekilde ele alınmıştır. Bulgular: Google Play Store'da 228, Apple Store'da 154 depresyonla ilgili uygulama bulunmuştur. Google Play Store'daki uygulamaların %89,5'u, Apple Store'daki uygulamaların %89,6'u kanıt tabanlı referanslar sunmamakta veya yeterli tıbbi kanıt bilgisi vermemektedir. Kanıt tabanlı olduğunu iddia eden uygulamaların bile çoğunluğu yeterli bilgiyi sunamamaktadır (%8,8 Google Play, %7,8 Apple Store). Apple Store'da incelenen uygulamaların %85,7'si yeterli bilgi içeren bir gizlilik politikasına sahipken, Google Play Store'da bu oran %82,5'tir. Sonuç: Google Play Store ve Apple Store'da bulunan 382 ruh sağlığı uygulaması incelendi. Bu araştırma, depresyonla ilgili olan uygulamaların çoğunun önemli eksikliklere sahip olduğunu ortaya koyar niteliktedir. Birçok depresyon uygulaması, maalesef vaatlerini kanıtlarla desteklemiyor, kullanıcı verilerini yeterince korumuyor ve engelli bireylerin erişimini zorlaştırıyor. Bu durum, ruh sağlığı uygulamalarını kullanırken dikkatli olmamızı ve bir uygulama seçmeden önce kapsamlı araştırma yapmanın gerekliliği ortaya çıkmaktadır.