Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar Mühendisliği, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Öğrenci: SERCAN ÇÖMLEK
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): SİNEM SEZER EVCAN
Özet:Araştırmada, matematik kabiliyetleri yüksek olduğu belirlenen öğrencilere, resmi ortaokul matematik müfredatının yanı sıra daha kapsamlı, zenginleştirilmiş, hızlandırılmış bir ek matematik müfredatı uygulanmıştır. Bu doğrultuda öğrencilerin Tübitak Ortaokul Matematik Olimpiyatlarına hazırlanmaları amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında 8. sınıf düzeyinde matematik kabiliyeti yüksek bir öğrenciyi, YGS matematiği anlamında 12. sınıf iyi bir öğrenci seviyesine çıkarmak araştırmanın amaçlarından bir diğeridir. Bu bağlamda matematik yeteneği yüksek olan öğrencilerin potansiyellerinin gerçeğe dönüştürülmesi hedeflenmiştir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden son test kontrol gruplu deneysel model tercih edilmiştir. Araştırma amaçlı seçilmiş bir öğrenci grubuna uygulanan zenginleştirilmiş-farklılaştırılmış-hızlandırılmış matematik müfredatının öğrencilerdeki akademik gelişmeyi nasıl etkilediğini matematik olimpiyatlarındaki, TEOG matematik alanındaki ve YGS matematik alanındaki başarı değişkenlerine göre değerlendirmiştir. Araştırmanın evrenini 2013/2014 yıllarında Antalya ilinde eğitim görmekte olan 5. sınıf öğrencilerinin bulunduğu matematik kabiliyeti yüksek öğrenciler oluşturmaktadır. Matematik kabiliyeti yüksek öğrencileri tespit etmek için amaçlı örnekleme modellerinden "ölçüt örnekleme" kullanılmıştır. Örneklemin oluşturulması için Antalya genelinde ilköğretim 5. sınıflar arası 784 kişinin katıldığı "ATOMYA" isimli matematik yarışması kullanılmıştır. Bu sınavda başarı gösteren en iyi 30 öğrenci ders anlatımı için 2 haftalık eğitimin ardından en iyi başarıyı gösteren 15 öğrenci örneklemi oluşturmak için seçilmiştir. Kontrol gruplarının seçiminde ise yine amaçlı örnekleme kullanılmıştır. Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin oluşturduğu Kontrol Grubu 1 ve lise son sınıf öğrencilerinin oluşturduğu Kontrol Grubu 2 öğretmenlerinin önerdiği matematik başarısı yüksek öğrenciler arasından yansız atama ile belirlenmiştir. Müfredat oluşturulurken uzman görüşüne başvurulmuştur. Müfredatın 3 yıl boyunca uygulanmasının ardından 2015/2016 akademik yılında öğrencilere son test olarak "Ulusal Ortaokul Matematik Olimpiyatı 2010", "TEOG 2016 Matematik Soruları" ve "YGS 2016 Matematik Soruları" veri toplama araçları olarak uygulanmıştır. Bu testlerin sonuçları bağımsız örneklem t-testi, tek örneklem t-testi ve Welch, Brown-Forsythe testleri ile SPSS 13.0 programında analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda olimpiyat eğitimi alan 8. sınıf öğrenciler ile 12. sınıf iyi öğrenciler arasında YGS matematiği seviyesinde anlamlı bir farklılık olmadığı ortaya çıkmıştır. Olimpiyat eğitimi alan öğrencilerle Kontrol Grubu 1 arasında da TEOG matematik soruları düzeyinde anlamlı bir fark ortaya çıkmamıştır. Ancak olimpiyat eğitimi alan grup ile diğer iki grup karşılaştırıldığında matematik olimpiyatı düzeyinde (Üniversite sınavına göre daha zor sorular) anlamlı bir fark ortaya çıkmıştır. Deney grubu daha zor sorularla karşılaştıklarında her iki gruptan da daha başarılı olmuştur. Deney grubunun olimpiyat sınavı sonuçları tek örneklem t-testi ile analiz edildiğinde öğrencilerin istenen seviyeye geldikleri görülmüştür.