İngilizce öğretmeni adaylarının Fatih Projesine yönelik öz-yeterlilikleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları Ve Öğretim Programı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: Muhammet Akıncı

Danışman: SELÇUK UYGUN

Özet:

Bu çalışmada Eğitim Fakültesi, İngilizce Öğretmenliği bölümünde öğrenim gören öğretmen adaylarının FATİH Projesi teknolojilerini kullanmaya yönelik öz-yeterlik inançlarının, YÖK'ün İngilizce Öğretmenliği programları için hazırladığı ders içeriklerinin MEB tarafından bu bağlamda belirlenen öğretmen yeterliklerini karşılama durumunun belirlenmesi ve öğretmen adaylarının projeyle ilgili görüşlerinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırma karma araştırma desenlerinden Eşzamanlı Desenin kullanıldığı betimsel nitelikte bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İngilizce Öğretmenliği bölümünde öğrenim gören 422 lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel verileri gönüllü 296 kişiden "FATİH Projesi Teknolojileri Öz-Yeterlik Ölçeği" aracılığıyla toplanmıştır. Nitel veriler ise doküman incelemesi ve 296 kişi arasından amaçlı örnekleme ile seçilen 24 katılımcıdan görüşme tekniğiyle toplanmıştır. Toplanan ölçek verileri normal dağılım gösterdiği için İlişkisiz Örneklemler İçin Tek Faktörlü Varyans Analizi (One-Way ANOVA) ve İlişkisiz Örneklemler İçin T Testi ile analiz edilmiştir. Araştırmada doküman incelemesi ile toplanan veriler "Var veya Yok" tekniği ile analiz edilmiş, görüşmelerden elde edilen veriler ise kodlanarak temalar halinde analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda çalışma grubunda yer alan bireylerin FATİH Projesi teknolojilerini kullanmaya yönelik öz-yeterlik inançlarının yüksek düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca İngilizce öğretmeni adaylarının FATİH Projesi kapsamında internet ve bilgisayar teknolojilerini kullanmaya yönelik öz-yeterlik inançları sınıfa göre anlamlı bir farklılık göstermezken, cinsiyete göre erkekler lehine anlamlı farklılık göstermektedir. Doküman incelemesinden elde edilen bulgulara göre YÖK tarafından İngilizce Öğretmenliği Lisans Programında belirlenen derslerin içerikleri MEB'in İngilizce Öğretmenlerinden beklediği FATİH Projesi teknolojilerinin kullanımına yönelik yeterlikleri %92,85 karşılamaya olanak tanımaktadır. Ayrıca görüşme bulguları öğretmen adaylarının FATİH Projesi hakkında genel düzeyde bilgi sahibi olduklarını, fakat bu bilgilerin büyük oranda rastgele edinilen bilgiler olduğunu yine de proje hakkında olumlu düşüncelere sahip olduklarını göstermektedir. Araştırma sonuçlarına göre eğitim teknolojileri FATİH Projesi olsun ya da olmasın İngilizce öğretmeni adaylarının bir şekilde kullanma fırsatına sahip olduğu ve kullanması gereken unsurlardır. Genel olarak öğretmen adaylarının FATİH Projesine yönelik öz-yeterlik inançları yüksek düzeyde olsa da proje bağlamında daha somut ve düzenli bir eğitimin verilmesi ve öğretmen yetiştiren programlara projenin amacı, kapsamı ve beklentilerine yönelik farkındalığı artıracak içeriklere sahip bir öğrenme modülünün eklenmesi uygulanabilirlik adına faydalı olabilir.