İlk ve Orta Okullardaki Öğretmenlerin Narsistik Kişilik Eğilimleri İle Örgütsel Özdeşleşme Düzeyi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Antalya İli Örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilimdalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: Ahu TAŞ

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): SÜLEYMAN KARATAŞ

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Antalya merkez ilçeler olan Muratpaşa, Döşemealtı, Konyaaltı ve Kepez'de görev yapmakta olan ilk ve ortaokul öğretmenlerinin, narsisizm eğilimleri ile örgütsel özdeşleşme düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Belirtilen ilçelerde görev yapan öğretmenlerden anket aracılığıyla veri toplanmış ve nicel yaklaşımlardan yararlanılmıştır. Çalışma boyunca, bir genel tarama modeli olan ilişkisel tarama modeli benimsenmiştir. Araştırmaya 153 kadın, 204 erkek olmak üzere toplam 357 öğretmen katılmıştır. Araştırmanın verileri 3 bölümden oluşan bir anket ile toplanmıştır. Birinci bölümde, öğretmenlerin cinsiyetini, yaşını, medeni durumunu, eğitim durumunu, meslekteki kıdemini, çalışmakta olduğu kurumdaki kıdemini, branşını, çalışmakta olduğu kurumdaki öğretmen sayısını ve görev yapılan ilçeyi ortaya koymak amaçlı demografik bilgiler mevcuttur. Anketin ikinci bölümünü 18 maddeden oluşan Örgütsel Özdeşleşme Ölçeği kullanılmıştır. Ölçek; uyum, özdeşleşme ve içsellik olmak üzere 3 boyuttan oluşmaktadır. Anketin son bölümü Narsisistik Kişilik Envanterinden (NKE) oluşmaktadır. NKE, üstünlük, sömürücülük, otorite, kendine yeterlilik, hak iddia etme ve teşhircilik olmak üzere 6 boyuttan oluşmaktadır. Anketlerin uygulanması için öncelikle Milli Eğitim Bakanlığından gerekli izinler alınmış, ardından rastgele seçilen okullar birebir ziyaret edilmiş ve gönüllülük esasına dayalı olarak öğretmenlerin anketleri doldurmaları sağlanmıştır. Öncelikle; öğretmenlerin narsistik kişilik eğilimleri ile örgütsel özdeşleşmeleri arasındaki ilişkileri belirlemek amacıyla Pearson korelasyon analizi yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizinde cinsiyete ve medeni duruma göre farklılıkları incelemek için t – Testi yapılmış; yaş, eğitim durumu, mesleki kıdem, çalışılmakta olunan kurumdaki kıdem, branş, kurumdaki öğretmen sayısı ve görev yapılan ilçe değişkenlerinin analizinde ilişkisiz ölçümler için tek faktörlü varyans analizi (One-Way ANOVA) ile incelenmiştir.Ortaya çıkan temel sonuç öğretmenlerin narsistik kişilik eğilimleri ile örgütsel özdeşleşme değerleri arasında düşük düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğudur.