Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: NİLSU ECE
Danışman: Nuray Akar
Özet:
İşletmeler, farklı fonksiyonlarda yaşanılan farklı problemleri çözmek için çeşitli araçlar kullanmaktadır. Motivasyon tabanlı problemlerin çözümü için oyunlaştırmanın bir araç olarak kullanılması, işletmeler tarafından tercih edilebilmektedir. İşletmeler, yaşadıkları problemlerde kurumsal oyunlaştırmayı bir hizmet olarak alabilmektedirler. Kurumsal oyunlaştırma aracının anlaşılması bağlamında; iş yeri oyunlaştırmasının ne olduğu, tasarımının nasıl yapıldığı ve nasıl bir süreç olduğu ile Türkiye’de genç sayılabilecek oyunlaştırma hizmeti sektörünün anlaşılması önemlidir. Bu çalışmada, işletmeler için oyunlaştırma kurgusu tasarımının süreç olarak ele alınması ve tasarım uzmanlarının bakış açısıyla, Türkiye’deki kurumsal oyunlaştırma sektöründe hizmet olarak sunulan oyunlaştırma uygulamalarına dair süreç ve tasarım içeriğinin derinlemesine incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, nitel araştırma yöntemi altında, durum çalışması gerçekleştirilmiştir. Veriler, yedi kişilik çalışma grubundan, yarı yapılandırılmış mülakat tekniği kullanılarak yapılan görüşmeler sonucu elde edilmiştir. Görüşmeler sonucu elde edilen veriler içerik analizi ile değerlendirilmiştir.
Analiz sonucu elde edilen bulgularda, kurumsal oyunlaştırma uygulamalarının tasarım süreçlerinde kullanılan yöntemlerin alanyazınla uyum gösterdiği ve tasarımcıların kendi yaklaşımlarıyla alanyazında kabul görmüş yöntemleri zenginleştirdiği görülmüştür. Kurumsal oyunlaştırma sürecinde, tasarım uzmanlarının üç aşamada uygulama tasarımını tamamladıkları belirlenmiştir. Analiz, uygulama ve sürdürülebilirlik olarak belirlenen bu aşamalar, tasarımcı ifadelerinden yola çıkılarak temellendirilmiştir. Bu aşamalar altında incelenen kavramlar sonucunda, kurumsal oyunlaştırma kurgusu tasarımına dair bulgular arasında bağlantılar bulunmuş ve bu bağlantıları da gösteren, sürece dair bir şema geliştirilmiştir. Ek olarak, kurumsal oyunlaştırma sektörünün tasarım uzmanlarının bakış açısıyla değerlendirilmesi sonucu, sektör dinamikleri ve sektörün bilinirliğiyle ilgili bulgular elde edilmiştir. Kurumsal oyunlaştırma uygulamalarının tasarım sürecini tasarım uzmanlarının bakış açısıyla ele alan bu çalışmanın, ortaya çıkardığı sonuçlarla gelecek çalışmalar için temel oluşturarak alanyazına katkı sağlaması ve sektör uygulayıcıları için kurumsal oyunlaştırma kavramının anlaşılması konusunda faydalı olması beklenmektedir.
Anahtar Kelimeler: Oyunlaştırma, kurumsal oyunlaştırma tasarımı, oyunlaştırma tasarım süreci, nitel araştırma, durum çalışması