Yükseköğretimdeki bilgi teknolojileri kullanımı dersinin öğrenci ihtiyaçlarına göre incelenmesi (Akdeniz Üniversitesi örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Programları Ve Öğretim Programı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Öğrenci: Şahin Akbunar

Danışman: GÜNSELİ ORHON

Özet:

Bu araştırmanın amacı; Akdeniz Üniversitesinde (AÜ) Bologna Süreci (BS) çalışmaları kapsamında içeriği yenilenerek, 2011-2012 öğretim yılı güz döneminden itibaren yürürlüğe konulan, Bilgi Teknolojileri Kullanımı (BTK) dersinin öğrenci ihtiyaçlarına göre incelenmesidir.Genel tarama modelinin kullanıldığı bu araştırmaya, AÜ'nde birinci sınıfta okumakta olan 1770 öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen BTK Dersine Yönelik İhtiyaç Belirleme Ölçeği kullanılmıştır.Verilerin analizinde; ölçeğin alt boyutlarının incelenmesi aşamasında betimsel istatistik (yüzde, frekans, standart sapma ve aritmetik ortalama), bağımsız değişkenlerin alt boyutlara göre incelenmesi aşamasında yordamsal istatistik (MANOVA) kullanılmıştır. Bunlara ek olarak, veri toplama aracının son bölümünde yer alan açık uçlu soruya verilen cevaplar ise içerik analizi yoluyla incelenmiştir.Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin sırasıyla; işletim sistemi kullanma, paket program uygulamaları, kişisel web sitesi tasarlama, interneti etkin kullanma, sunum materyalleri hazırlama ve bilgisayar ile ilgili temel kavramlar alt boyutlarına ihtiyaç duydukları görülmüştür.Kız öğrencilerin İnterneti etkin kullanma ve sunum materyalleri hazırlama alt boyutlarına ilişkin ihtiyaçlarının erkek öğrencilere daha yüksek olduğu, erkek öğrencilerin ise web sitesi tasarlama alt boyutuna ilişkin ihtiyaçlarının kız öğrencilere oranla daha yüksek olduğu görülmüştür.İlköğretim ve/ya ortaöğretim süreçlerinde bilgisayar dersi alan öğrencilerin işletim sistemi kullanımı, paket program uygulamaları ve interneti etkin kullanma alt boyutlarındaki ihtiyaçlarının ilköğretim ve/ya ortaöğretim süreçlerinde bilgisayar dersi almayan öğrencilere oranla daha yüksek olduğu görülmüştür.BTK dersi öncesi bilgisayar kursuna katılmayan öğrencilerin sunum materyalleri hazırlama alt boyutundaki ihtiyaçlarının BTK dersi öncesi bilgisayar kursuna katılan öğrencilere oranla daha yüksek olduğu görülmüştür.Bunlara ek olarak öğrencilerin, bilgisayarın kullanıma hazır hale getirilmesi, bilgisayarı etkili kullanma yolları, çizim ve görsel tasarım programlarını öğrenmeye ihtiyaç duydukları tespit edilmiştir.