Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Baid SAMAMA
Danışman: Türkan Aksu
Özet:
Silahlı çatışma, dünyanın bir kısmının
karşı karşıya olduğu ciddi bir sorundur. İnsanların çektiği acıların,
yoksulluğun, insani gelişme ve ekonomik istikrarın geri planda kalmasının temel
nedenidir. Unicef (2011) raporuna göre, 2011 yılında ilköğretim çağındaki 57
milyon çocuğun okula gitmediği tahmin edilmiştir. Bu çocukların 13 milyondan
fazlası silahlı çatışmalardan doğrudan veya dolaylı olarak etkilenen
ülkelerdedir (Unicef, 2015). Öğretmenler, çocuklar ve eğitim performansı her
zaman silahlı çatışmanın ön saflarında yer almaktadır. Bu çalışmanın amacı,
genel olarak silahlı çatışmalar sırasında öğrencilerin eğitimlerinin ne
derecede etkilendiğini ortaya koymaktır. Bu amaçla, silahlı çatışmalar
nedeniyle ailelerin yer değiştirmesinin, okul altyapısının yıkılmasının, geçim
kaynaklarının tahrip edilmesinin, öğretmenlerin görevlerini yapabilme
durumlarının öğrencilerin akademik performanslarını ne ölçüde etkilediğini
değerlendirilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemine uygun bütüncül çoklu
durum şeklinde tasarlanmıştır. Çalışma, Filipinler'in Maguindanao bölgesindeki
beş ilköğretim okulundan beş okul müdürü ve on öğretmen ile yapılmıştır.
Veriler, dokuz sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formuyla ses
cihazına kaydedilmesi yoluyla toplanmıştır. Analiz sonuçlarına göre, silahlı
çatışma hem yerel hem de ulusal düzeyde etkilidir. Genelde insanların yaşam
durumunu etkiler. Öğrencilerin eğitimini ise, ailelerin yerinden olması,
mülklerin imha edilmesi, ailelerin geçim kaynaklarının kesilmesi ve öğretmen
faaliyetlerinin engellenmesi gibi nedenlerle kısıtlanmakta yada öğretimin
tamamen ortadan kalkması şeklinde ortaya çıkmaktadır. Müdürler ve öğretmenler,
silahlı çatışmanın öğrencilerin okulu bırakması, okula devamsızlık ve düşük
akademik performansla sonuçlandığını belirtmişlerdir. Katılımcılar, silahlı
çatışmanın okul mülklerini ve ders araçlarını tahrip etmesi nedeniyle öğretmen
faaliyetlerini etkilediğini ve bunun da öğrencinin performansına etkisi
olduğunu söylemişlerdir. Sonuç olarak, öğrencilerin eğitimi ve öğretmenlerin
faaliyetleri silahlı çatışma süresince kesintiye uğramış ve öğrenciler
devamsızlık, okulu bırakma, ruh hali bozukluğu ve düşük performans gösterme
durumlarını sergilemişlerdir. İyi öğrenim kalitesi, öğrencilerin gelişim
performansı ve okul işleyişi bu tür sorunlardan etkilenir. Okul idaresi ve
öğretmenler, silahlı çatışmanın öğrencilerin performansları ve eğitimin
gelişimi üzerindeki etkilerini iyi yönetmelidir.