Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, -, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: İbrahim YANIK
Danışman: Ülfet Ilgaz Topcuoğlu
Özet:
Tez çalışmasının giriş
kısmında sosyolojik olarak toplumsal cinsiyet kavramı ele alınmış ve birinci
bölümde toplumsal cinsiyetin tarihsel sürecin içindeki durumu değerlendirilmiştir.
Devamında queer kuramının önce tanımı ve ardından Türkiye’deki sosyolojik ve
kültürel bağlamı ele alınmıştır. Bu bağlamda tez çalışmasının 2. ve 3.
Bölümlerinde plastik bir öğe olarak çağdaş resim sanatındaki sanatçıların ve
üretimlerine yer verilmiştir. Tezin dördüncü bölümünde ise; Sanatçı Taner
Ceylan’ın eserleri Toplumsal cinsiyet ve Queer Kuramı çerçevesinde irdelenerek
ele alınmıştır. İncelemeler neticesinde Sanatçı Taner Ceylan’ın eserleri,
sanatına dair olan motivasyonu ve manifestosu teze doğrudan katkı sunmuştur.
Ayrıca tez, Queer’in ne olduğundan/olmadığından sanatla bir araya geldiği
noktalarda oluşan durumu tartışmaya açarak Queer Kimliklerin Ceylan’ın eserleri
içerisinde yaşadığı sürece ve sanatçının kullandığı üsluba ışık tutma ve akademik
çevrelerce literatüre katkı sunma çabasındadır. Son bölümde ise uygulama
çalışmaları, toplumsal cinsiyet ve queer kuramı bağlamını destekler niteliğinde
çalışmalar üretilip, süreçleri dahilinde teze eklenmiştir. Yazınsal ve görsel
metinler, akademik araştırma ve kaynaklarla ele alınıp sonlandırılmıştır. Bu
tez çalışmasında nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Tez konusuyla ilgili
yapılan araştırmalarda literatür ve tez veri merkezlerinden taramalar
yapılmıştır. Tez konusu bağlamında makaleler, kütüphane ve internet ortamından
erişilebilen kaynaklardan yararlanılmıştır.
Anahtar
sözcükler: Çağdaş Türk Resmi, Sanatçı Taner Ceylan, Toplumsal
Cinsiyet, Queer Kimlik