Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, -, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2025
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Begün Kocagözoğlu
Danışman: Oğuzhan Atabek
Özet:
Bu araştırmanın temel amacı, ARCS-V öğretim tasarımı modeli ile tasarlanıp geliştirilmiş ters yüz sınıf ortamında gerçekleştirilen 8 haftalık bir İngilizce yazma eğitiminin lise öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimi, üstbilişsel yazma farkındalığı ve İngilizce iletişim kurma isteklilikleri üzerindeki etkilerini incelemekti. Araştırma, tam deneysel araştırma yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma topluluğunu, 2023-2024 eğitim öğretim yılında Denizli ilinin Merkez Efendi ilçesindeki Denizli Lisesi, Cumhuriyet Anadolu Lisesi ve Durmuş Ali Çoban Anadolu Lisesi'nde öğrenim görmekte olup elverişlilik örneklemesi yoluyla araştırmaya çağrılmış ve araştırmaya gönüllü olarak katılmış olan 44 lise 2. sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Veriler eleştirel düşünme eğilimi, üstbilişsel yazma farkındalığı ve İngilizce iletişim kurma istekliliği ölçekleri ile kişisel bilgi formundan oluşan bir ölçme aracı ile ön ölçüm ve son ölçüm biçiminde toplanmıştır. 2023-2024 eğitim öğretim yılı öncesinde, Millî Eğitim Bakanlığı’nın belirlediği kazanımlar doğrultusunda 8 haftalık iki ayrı İngilizce yazma eğitimi programı tasarlanmıştır. Çalışma topluluğundaki öğrenciler, seçkisiz örnekleme yöntemiyle deney ve denetim gruplarına ayrılmış ve her iki gruba da ön ölçüm uygulanmıştır. Denetim grubuna eklektik yöntemle birinci çeşit yazma eğitimi verilmiş, deney grubuna ise ARCS-V öğretim tasarımı modeli ile tasarlanmış ve ters yüz sınıfta gerçekleşen yazma eğitimi sunulmuştur. Verilerin normal dağılıp dağılmadığı Shapiro-Wilk testi ile değerlendirilmiştir. Normal dağılan değişkenlerin çözümlenmesi için bağımsız örneklemler Student’s t testi ile eşleştirilmiş örneklemler Student’s t testi; normal dağılmayan değişkenlerin çözümlenmesi için ise Mann-Whitney U sıra-toplamı testi ile Wilcoxon işaretli sıra testleri uygulanmıştır. Araştırma sonuçları, araştırmanın deneyi olan ARCS-V öğretim tasarımı modeli ile tasarlanıp geliştirilmiş ters yüz sınıf ortamında gerçekleştirilen 8 haftalık bir İngilizce yazma eğitiminin lise öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimi, üstbilişsel yazma farkındalığı ve İngilizce iletişim kurma isteklilikleri üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etki yaratmadığını ancak her iki grupta da son ölçümlerde artış olduğunu ortaya koymaktadır. Bu etkisizlik hem ölçek toplam puanlarında hem de alt boyutlar düzeyinde gözlemlenmiştir. Araştırmanın bulguları önceki araştırmanın bulguları ile karşılaştırılarak tartışılmış ve sonuç olarak öğrenci, eğitimci, araştırmacı ve öğretim programı geliştiricilerine yönelik olarak önerilerde bulunulmuştur.