Corporate governance and transparency in Turkey : Determinants of disclosure of the listed companies ahead of the shareholder meetings


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uluslararası İlişkiler, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: Ali Duman

Eş Danışman: CAN DENİZ KÖKSAL, Christine Zöllner

Özet:

Bu çalışma ile İstanbul Menkul Kıymetler Borsası`nda işlem gören şirketlerin genel kurul toplantıları öncesinde kamuyu aydınlatma oranlarının ve bu oranları etkileyen faktörlerin analiz edilmesi amaçlanmıştır. Kurumsal yönetim, şeffaflık ve kamuyu aydınlatma kavramları ve işletme bilgilerinin kamuoyuna açıklanmasının olumlu ve olumsuz tarafları kapsamlı bir şekilde ele alındıktan sonra Türkiye`deki kurumsal yönetim ile ilgili uygulamalar, şeffaflık kavramı, yasal ve kurumsal çerçeve analiz edilmiştir. Deneysel kısımda ise IMKB30 ve Kurumsal Yönetim Endekslerinde işlem gören şirketlerin genel kurul toplantıları öncesinde, oylamaya tabi olan maddelere ilişkin bilgilerin kamuya açıklanma oranları ve bu oranların kurumsal yönetim endeksinde yer alma, kurumsal yönetim derecelendirme genel notu, kamuyu aydınlatma ve şeffaflık ile ilgili kurumsal yönetim derecelendirme notu, halka açılma oranı, yabancı sahiplik oranı ve devletin sahiplik oranı arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Analizlerde SPSS istatistik programı kullanılmış ve Kruskall Wallis ve Pearson Korelasyon analiz yöntemlerinden yararlanılmıştır. Sonuçlar göstermektedir ki, sözü edilen şirketler bu maddelerle ilgili bilgileri büyük oranda yasal zorunluluk olması itibariyle kamuoyuna açıklarken, gönüllü olarak yapılan açıklamaların oranı çok düşük kalmaktadır. Diğer taraftan, bu şirketlerin genel kurul toplantıları öncesinde kamuoyunu aydınlatma oranları ile yabancı sahiplik arasındaki ilişki istatistiksel olarak anlamlı iken, kurumsal yönetim endeksinde yer alma, kurumsal yönetim derecelendirme genel notu, kamuyu aydınlatma ve şeffaflık notu, halka açılma oranı ve devletin şirketler içindeki sahiplik oranı ile kamuoyunu aydınlatma oranı istatistiksel olarak anlamlı bulunmamışlardır. Türk şirketleri uluslararası yatırımcıları çekmek için kamuyu aydınlatma uygulamalarını geliştirmeli ve kanun koyucu da gerekli düzenlemeleri hayata geçirmelidir.