Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Orta Öğretim Sosyal Alanlar Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Öğrenci: Arzu Tırak
Danışman: TÜLİN ARSEVEN
Özet:Türk Edebiyatının yeni kuşak şair ve öykücülerinden olan Betül Tarıman, Anadolu'nun birçok şehrinde öğretmenlik yapmış, günümüzde de Antalya'da görevini devam ettiren bir tarih öğretmenidir. Görev yaptığı şehirlerde sürekli edebiyat çalışmalarıyla gündeme gelen, eserleriyle edebiyat ödüllerine layık görülen bir eğitimci olarak kültürel, sosyal, ahlaki değerlere sahip nesiller yetiştirmeyi amaçlayan şairden yola çıkarak hazırlanan çalışmanın birinci bölümünde araştırmanın problem durumu, amacı, önemi, sınırlılıkları üzerinde; ikinci bölümünde literatür tarama ve kavramsal çerçeve üzerinde durulmuştur. Çalışmanın yöntemi üçüncü bölümde ele alınırken, dördüncü bölümde ana hatlarıyla sanatçının eserleri ve görüşleri doğrultusunda eğitim anlayışı belirlenmeye çalışılmıştır. Sonuç, tartışma ve önerilerle birlikte beş bölümden oluşan bu tez çalışmasının kapsamı; şairin bugüne kadar yayımladığı eserlerine ve edebi hayatına eğitimciliğinin nasıl yansıdığını araştırmakla sınırlıdır. Betül Tarıman'ın eğitim hayatına girişinden günümüze kadar geçen zamanda yazdığı eserleri, öğrencileriyle iletişimi, toplumu eğitme çabasına yönelik çalışmaları, bir sanatçı olarak eğitime bakışı ve bir eğitimci olarak edebiyata katkıları tezin kapsamı içerisindedir. Her öğrenci, görev yapılan her şehir, bir eğitimcinin tanık olduğu her hayat bir edebiyat ürününe kaynaklık eder düşüncesinden yola çıkarak hazırlanan bu tez çalışması eğitimci şair ve yazarların eğitime ve sanata sağladıkları katkıları anlatması yönüyle önem taşımaktadır. Çalışma mülakat, arşiv taraması ve doküman analizi yöntemleriyle yapılmıştır. Bu yöntemler çerçevesinde Betül Tarıman'ın eğitimci kişiliğinin eserlerine nasıl yansıdığı, şiirlerinde ve öykülerinde eğitim unsurlarını nasıl verdiği incelenmiştir.