Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, -, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2025
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Şengül AKIL
Danışman: Oğuzhan Atabek
Özet:
Bu çalışmada lise öğrencilerinin İngilizce öğreniminde öğrenen özerkliklerinin, İngilizce özyeterliliklerinin ve İngilizce mobil uygulama kullanımlarının İngilizce akış durumlarını ne denli yordadığının incelenmesi amaçlanmıştır. Ek olarak araştırmada lise öğrencilerinin İngilizce öğreniminde öğrenen özerklikleri, İngilizce özyeterlilikleri, İngilizce mobil uygulama kullanımları ve İngilizce akış durumlarının okul, cinsiyet, yaş, sınıf, internet ve sosyal ağ kullanımı, İngilizce mobil uygulama kullanımı gibi değişkenlere göre incelenmesi de amaçlanmıştır. Araştırmanın elverişlilik örneklemesi ile oluşturulan örneklemini, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Antalya ili Aksu ilçesindeki Aksu Kız Anadolu İmam Hatip Lisesi, Aksu Anadolu Lisesi ve Aksu Fen Lisesi’nde okuyan 670 gönüllü öğrenci oluşturmuştur. Veriler Öğrenen Özerkliği Ölçeği, İngilizce ile İlgili Özyeterlilik İnancı Ölçeği, Yabancı Dil Eğitsel Mobil Uygulama Kullanımı Ölçeği, İngilizce Akış Durumu Ölçeği ile kişisel bilgi formundan oluşan bir ölçme aracı ile toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimleyici istatistiksel tekniklere ek olarak Student’s t-testi, tek yönlü varyans çözümlemesi, Pearson’s r momentler çarpımı korelasyon katsayısı ve çoklu doğrusal regresyon teknikleri kullanılmıştır. Çalışma sonucunda lise öğrencilerinin okul, cinsiyet, yaş ve sınıf gibi demografik özelliklerinin Öğrenen Özerkliği Ölçeği, İngilizce ile İlgili Özyeterlilik İnancı Ölçeği, Yabancı Dil Eğitsel Mobil Uygulama Kullanımı Ölçeği ve İngilizce Akış Durumu Ölçeği toplam ve alt boyut puanları ile istatistiksel olarak anlamlı düzeyde ilişkileri olduğu ortaya çıkmıştır. Ek olarak lise öğrencilerinin internet, sosyal ağ ve İngilizce öğrenmek için mobil uygulama kullanım davranışlarının da Öğrenen Özerkliği Ölçeği, İngilizce ile İlgili Özyeterlilik İnancı Ölçeği, Yabancı Dil Eğitsel Mobil Uygulama Kullanımı Ölçeği ve İngilizce Akış Durumu Ölçeği toplam ve alt boyut puanları ile istatistiksel olarak anlamlı düzeyde ilişkileri olduğu ortaya çıkmıştır. Regresyon çözümlemelerinde okuma özyeterliliği ve yabancı dil öğrenimine katkının akışı; özerklik, okuma özyeterliliği ve yazma özyeterliliğinin akış alt boyutunu; özerklik, konuşma özyeterliliği ve yabancı dil öğrenimine katkının sıkılma alt boyutunu; özerklik ve algılanan kontrolün kaygı alt boyutunu istatistiksel olarak anlamlı biçimde yordadığı ortaya çıkmıştır. Sonuçta bulgular tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.