Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, -, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MELEK ŞİRİN
Danışman: Vedat Yiğitoğlu
Özet:
Bu tez çalışmasının temel amacı büyük ölçekli farklı otel işletmelerinin performansını
çok boyutlu performans ölçüm yöntemlerinden biri olan Denge Skor Kartı (DSK) ile
karşılaştırmalı olarak ortaya koymaktır. Performans boyutu olarak finansal, müşteri, içsel süreç,
öğrenme-gelişme ve çalışanlar şeklinde beş temel boyut dikkate alınmıştır. Araştırma verileri
2021 yılı Ocak ayında 18 farklı otelin üst düzey yöneticilerinden yüz yüze yapılan görüşmelerle
toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiksel yöntemler kullanılmıştır. Microsoft
Excel Programı ile yapılan analiz sonucunda 2020 yılı faaliyet sonuçlarına göre ilgili otellerin
finansal performans ve müşteri performans ortalamaları yaklaşık -%35, içsel süreç performans
ortalaması -%39, öğrenme-gelişme performansı -%51 ve çalışan performans ortalaması -%10
olarak ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte finansal performansı pozitif olan iki otel O7 (%42) ve
O5 (%9) olurken, müşteri performansı pozitif olan tek otel ise O16 (%3) olarak ortaya çıkmıştır.
İç süreçler açısından bakıldığında ise performansı pozitif olan üç otelin sırasıyla O10 (%67),
O7 (%55) ve O14 (%2) olduğu belirlenmiştir. Öğrenme-gelişme boyutunda otellerin tümü
hedeflerinin oldukça altında kalmış ve pozitif performans gösteren otel olmamıştır. Çalışanlar
açısından değerlendirme yapıldığında ise pozitif performans gösteren beş otelden en yüksek
performansı ortaya koyanların sırasıyla O18 (%21) ve O13 (%15) işletmeleri olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Tüm performans boyutları üzerinden ortaya koyulmuş ağırlıklı genel işletme
sonuçlarına bakıldığında başarı ortalamasının yaklaşık -%32 olduğu tespit edilmiştir. Beş ana
boyut birlikte ele alındığında pozitif performansı olan işletme olmamakla birlikte, performansı
kötünün iyisi olan işletmeler sırasıyla O5 (-%15) ve O7 (-%20) iken, performansı en kötü olan
işletmeler ise O13 (-%60) ve O18 (-%51) olarak belirlenmiştir. Bu sonuçlar COVİD-19
sürecinin otel işletmelerinin genel performansı üzerinde ciddi düzeyde olumsuz etkiler
bıraktığını ortaya koymaktadır.