YAŞ MEYVE VE SEBZE İHRACATI TEDARİK ZİNCİRİNDE ÜRETİCİ-İHRACATÇI İLİŞKİLERİNİN İNCELENMESİ: ANTALYA İLİ ÖRNEĞİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Tarım Ekonomisi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Eda İlbasmış

Danışman: Burhan Özkan

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı, Antalya ili yaş meyve ve sebze ihracatı tedarik zincirinde üretici-ihracatçı ilişkilerinin incelenmesi ve aktif tedarik zincirinin modellenmesidir. Bu amaçla, Antalya ilinden ihracatı gerçekleştirilen yaş meyve ve sebze sektörünü temsil eden ve ihracatta değer ve miktar olarak en önemli 3 ürün ( domates, biber, portakal ) çalışma kapsamına alınmıştır. Çalışmanın ana materyalini; Antalya ili Merkez, Serik, Finike ve Kumluca ilçelerinde yaş meyve ve sebze ihracatı yapan firmalar, firmalara ürün temininde rol alan aktörler ve üreticiler ile yapılan anketlerden elde edilen birincil veriler oluşturmuştur. Araştırmada kullanılan birincil veriler 2017 yılı Kasım ve 2018 yılı Mart aylarında 30 ihracatçı firma, 23 komisyoncu, 2 tüccar ve 52 üretici ile yüzyüze yapılan anketlerden ve görüşmelerden elde edilmiştir. Söz konusu anketler ve görüşmeler nitel veri analizi yöntemlerinden durum çalışması yöntemine göre yapılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen veriler ağ analizi ile analiz edilerek tedarik zinciri modeline ait parametreler değerlendirilmiştir.

 Çalışma kapsamında ayrıca Türkiye’nin dünyada yaş meyve ve sebze ihracatında rekabet gücü ölçülerek ihracatta rakiplerine karşı gücünün belirlenmesi ile potansiyel pazarlardaki rakipleri belirlenmiştir. Bu kapsamda Türkiye’nin 2000-2018 yılları arasındaki rekabet gücü; dünyanın önemli domates, biber ve portakal ihracatçısı olan ülkelerine göre RCA ve RCAV katsayıları ile değerlendirilmiş ve analiz edilmiştir.

Araştırma kapsamında yapılan durum analizi sonuçlarına göre; araştırma bölgesinde önerilen yaş meyve ve sebze tedarik zinciri modelinde; domates ve biber ihracatı ile portakal ihracatına ait tedarik zinciri modelleri farklılık göstermektedir. Söz konusu modele göre Antalya ilinde domates ve biber ihracatı yapan firmaların ürün tedarik etmek için kullandıkları en önemli aktörün komisyoncular olduğu belirlenmiştir. Komisyonculardan sonra en fazla tercih edilen tedarikçiler ise üreticiler olurken, çok nadir olarak tüccarlardan da ürün satın aldıkları belirlenmiştir. Ayrıca çalışma kapsamında incelenen ihracatçılardan üretim faaliyeti de gerçekleştiren üretici-ihracatçı niteliğine sahip olan ihracatçıların ihtiyaçlar dâhilinde komisyoncular ve üreticilerden de ürün tedarik ettikleri belirlenmiştir. Üretici birliklerinin yetersiz üretici örgütlenmesi nedeniyle bu modelde aktif olarak yer almadığı belirlenmiştir.

Ağ analizi sonuçlarına göre yaş sebze (domates ve biber) ihracat tedarik zinciri için oluşturulan modele ait temel göstergeler; ağdaki aktör sayısı 6, ağın yoğunluk skoru 0,3 (az yoğun) olarak belirlenmiştir. Bu araştırma da yaş sebze ihracat tedarik zinciri yoğunluk skoruna göre tedarik zincirindeki aktörlerin zincirde kurabilecekleri ilişkilerin %30’unu kurabildiklerini belirlenmiştir. Derece merkezileşme skoruna göre ise üreticiler %50, ihracatçılar %40, Komisyoncular %30 ve diğer aktörler (üretici birlikleri, tüccar ve üretici-ihracatçı) %20 düzeyinde diğer aktörler ile bilgi paylaşımı gerçekleştirmektedir. Yakınlığa göre merkezilik derecesi bir aktörün diğer aktörlerle ne kadar hızlı iletişim kurup bilgi paylaşımı sağladığını göstermektedir. Buna göre üreticiler %100 düzeyinde bilgi paylaşımı ve iletişim sağlarken, ihracatçılar %83, komisyoncular %71 ve diğer aktörler (üretici birlikleri, tüccar ve üretici-ihracatçı) %62 oranında hızlı iletişim ve bilgi paylaşımı gerçekleştirebilmektedirler.

Portakal ihracat tedarik zinciri için yapılan ağ analizi sonuçlarına göre oluşturulan modele ait temel göstergeler; ağdaki aktör sayısı 4, ağın yoğunluk skoru 0,33 (az yoğun) olarak belirlenmiştir. Bu araştırma da portakal ihracat tedarik zinciri yoğunluk skoruna göre tedarik zincirindeki aktörlerin zincirde kurabilecekleri ilişkilerin %33’ünü kurabildikleri belirlenmiştir. Zincirde yer alan aktörlerden üreticiler en yüksek derece skoruna sahip olan aktördür. Derece merkezileşme skoruna göre ise üreticiler %30, ihracatçılar %20, üretici birlikleri %20 ve üretici-ihracatçılar %10 düzeyinde diğer aktörler ile bilgi paylaşımı gerçekleştirmektedir. Yakınlığa göre merkezilik derecesine göre üreticiler %100 düzeyinde bilgi paylaşımı ve iletişim sağlarken, , ihracatçılar %75, üretici birlikleri %75 ve üretici-ihracatçılar %60 oranında hızlı iletişim ve bilgi paylaşımı gerçekleştirebilmektedirler.

Rekabet gücü analizi sonuçlarına göre Türkiye’nin domates ihracatında rekabet gücü analizi ve rekabet gücü hızı ölçülen ülkeler; Azerbaycan, Belçika, Fransa, Hollanda, İspanya, İtalya, Meksika, Fas, Polonya ve Ürdün’dür. Söz konusu bu ülkelere göre Türkiye’nin ortalama rekabet gücü 1,76 olup, zayıf rekabet gücü avantajı var iken, rekabet gücü hızı ortalaması %24,9 olarak belirlenmiştir. Türkiye’nin biber ihracatı rekabet gücü analizi ve rekabet gücü hızı ölçülen ülkeler ise Almanya, Belçika, Fransa, Hindistan, Hollanda, İspanya, Meksika ve Fas’tır. Çalışma kapsamında söz konusu ülkelere göre incelenen 2000-2018 yılları arasındaki Türkiye’nin biber ihracatı ortalama rekabet gücü 2,42’dir. Türkiye bu ürünlerde orta düzeyde rekabet avantajına sahip olup rekabet gücü hızı ortalaması ise %2,27 olarak belirlenmiştir. Türkiye’nin portakal ihracatı rekabet gücü analizi ve rekabet gücü hızı ölçülen ülkeler ise Fas, Fransa, Hollanda, İtalya, Mısır, Portekiz, İspanya, Şili ve Yunanistan’dır. Bu ülkelere göre Türkiye’nin portakal ihracatında ortalama rekabet gücü 1,724 olup zayıf rekabet gücü avantajı var iken, ortalama rekabet gücü hızı negatif olarak belirlenmiş ve rekabet avantajının düştüğü saptanmıştır.