İlkokul, ortaokul ve liselerin kalite unsurları açısından değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, EĞİTİM BİLİMLERİ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUSTAFA ÜNET

Danışman: Kemal Kayıkçı

Özet:

Bu yüksek lisans tezi, ilkokul, ortaokul ve liselerin kalite unsurları açısından değerlendirilmesini amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, araştırma, Türkiye'deki farklı okulların kalite unsurlarının belirlenmesine ve bu unsurların okullardaki uygulamalarına yönelik bir inceleme yapmayı hedeflemektedir. Çalışma, nicel araştırma yöntemleri kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilmiş  beş faktör altından toplanan KMO değeri, 936; Bartlett Testi değeri p<0.001 ve Cronbach's Alpha değeri %93,1 değerleri olan okul kalite unsurları ölçeği  kullanılmıştır. 29 maddeden oluşan kalite unsurları ölçeği,  basit-tesadüfi örneklem  yöntemiyle Antalya’nın farklı bölgelerindeki ilkokul, ortaokul ve liselerde görev  yapan  müdür, müdür yardımcısı ve öğretmen toplam 591 katılımcıya  uygulanmış ve demografik özelliklere göre incelenmiştir.

Çalışma sonuçlarına göre, cinsiyete, kademeye, kurum türüne, görev türüne ve ilçeye göre incelendiğinde alt boyutlar arasında okul kalite unsurları düzeyi bakımından  anlamlı farklılıklar ortaya cıkmıştır. Fakat müdür, müdür yardımcısı ve öğretmenlerin okul kalite unsurları düzeyi kıdem değişkenine  göre  incelendiğinde alt boyutlar arasında anlamlı farklılık oluşmamıştır.

Çalışmanın sonuçları, Türkiye'deki okulların kalite unsurları belirlenmesi ve uygulanması konusunda yapılabilecek iyileştirmeleri ortaya koymaktadır. Bu iyileştirmeler arasında, okulların kalite unsurlarına daha uygun bir şekilde değerlendirilmesi, okulların kalite unsurlarına uygunluğunun artırılması ve öğrenci başarısının artırılması gibi konular yer almaktadır.