Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, EĞİTİM BİLİMLERİ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MUSTAFA ÜNET
Danışman: Kemal Kayıkçı
Özet:
Bu yüksek lisans tezi, ilkokul, ortaokul ve liselerin kalite unsurları açısından değerlendirilmesini amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, araştırma, Türkiye'deki farklı okulların kalite unsurlarının belirlenmesine ve bu unsurların okullardaki uygulamalarına yönelik bir inceleme yapmayı hedeflemektedir. Çalışma, nicel araştırma yöntemleri kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilmiş beş faktör altından toplanan KMO değeri, 936; Bartlett Testi değeri p<0.001 ve Cronbach's Alpha değeri %93,1 değerleri olan okul kalite unsurları ölçeği kullanılmıştır. 29 maddeden oluşan kalite unsurları ölçeği, basit-tesadüfi örneklem yöntemiyle Antalya’nın farklı bölgelerindeki ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan müdür, müdür yardımcısı ve öğretmen toplam 591 katılımcıya uygulanmış ve demografik özelliklere göre incelenmiştir.
Çalışma sonuçlarına göre, cinsiyete, kademeye, kurum türüne, görev türüne ve ilçeye göre incelendiğinde alt boyutlar arasında okul kalite unsurları düzeyi bakımından anlamlı farklılıklar ortaya cıkmıştır. Fakat müdür, müdür yardımcısı ve öğretmenlerin okul kalite unsurları düzeyi kıdem değişkenine göre incelendiğinde alt boyutlar arasında anlamlı farklılık oluşmamıştır.
Çalışmanın sonuçları, Türkiye'deki okulların kalite unsurları belirlenmesi ve uygulanması konusunda yapılabilecek iyileştirmeleri ortaya koymaktadır. Bu iyileştirmeler arasında, okulların kalite unsurlarına daha uygun bir şekilde değerlendirilmesi, okulların kalite unsurlarına uygunluğunun artırılması ve öğrenci başarısının artırılması gibi konular yer almaktadır.