İş Ortamının Yaratıcılık Performansına Etkisi:Mutfak Çalışanları Üzerine Bir Uygulama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: Merve AYDOĞAN ÇİFÇİ

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): AYDIN ÇEVİRGEN

Özet:

Yaratıcılık inovasyonun tohumudur. Bu yüzden yaratıcılık, değişim dünyasında işletmelerin hayatta kalmaları için önem vermesi gereken bir kavramdır. Yaratıcılık, özellikle turizm işletmelerinde hizmet tabanlı ürün üretilmesi nedeniyle çok önemli bir rekabet kaynağıdır. Çünkü turizm işletmelerinde tüketiciler hizmetin benzersizliğine, ürün hakkındaki duygusal bağlarına göre bedel öderler. Benzersizlik ve benzersiz ürünlere karşı oluşan duygusal bağlar ancak yaratıcı fikirlerle var olabilir. Son zamanlarda turistler evlerindeki rahatlığın yanında gittikleri bölgenin yerel kültürünü (mutfaklarını, yaşam şekillerini) de tecrübe etmek istemektedirler. Özellikle Alanya gibi kitle turizmi tabanlı hizmet sunan bir bölgede turizm sezonunun uzaltılması için alternatif turizm türlerinin ve turistlere farklı deneyimler kazandıran ürünlerin geliştirilmesi gerekmektedir. İşletmeler yaratıcı çözümlerle sezonluk talebi tüm yıla yayabilirler. Bu çalışmanın amacı Alanya'daki yiyecek içecek işletmelerinin yenilik ve yaratıcılık startejilerine göre çalışanların yaratıcılık performanslarına etki eden iş ortamı değişkenlerini ve bu işletmelerin yönetiminde ve ürün geliştirmesinde yaratıcılık için hangi değişkenlere önem verilmesinin öncelikli olduğunu ortaya çıkarmaktır. Yapılan çalışmada SPSS programına girilen veriler aracılığıyla mutfak bölümünde iş ortamı değişkenlerinin 6 faktöre ayrıldığı saptanmıştır. Bu faktörler; "Örgütsel Teşvik", "Yöneticinin Teşviği", "Çalışma Grubu Desteği", "Özgürlük", "Kaynaklar" ve "Örgütsel Engeller"Dir. Çalışmanın sonucunda yiyecek içecek işletmelerinin iş ortamı değişkenlerinden özgürlük, çalışma grubu desteği ve örgütsel teşvik faktörlerinin çalışanların yaratıcılık performansına en çok etki eden faktörler olduğu ortaya çıkarılmıştır.