Ters Yüz Öğrenme Modelinin Dokuzuncu Sınıf Matematik Dersini Öğrenmeye Yönelik Motivasyona Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Evrim Karadoğan

Danışman: Rabia Vezne

Özet:

Teknolojik imkanların çok boyutlu olduğu günümüz dünyası, araştırmacıları, bu imkanlar içinde yetişen yeni neslin eğitimine katkı sağlayacak farklı model arayışlarına sürüklemektedir. Ters yüz öğrenme modeli de teknolojik imkanların kullanılmasına olanak tanıyan yapısıyla, öğrenciler üzerine etkilerinin incelenmesi gerekliliği olan bir modeldir. Bu araştırmada, dokuzuncu sınıfta matematik dersinde uygulanan ters yüz öğrenme modelinin dersi öğrenmeye yönelik öğrencilerin motivasyonlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma için nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bu doğrultuda, öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022 akademik yılının ikinci döneminde Antalya ili Konyaaltı ilçesinde bulunan ve Liselere Giriş Sınavı’na göre öğrenci alan bir devlet okulunun 9.sınıf düzeyinde 50 öğrenci oluşturmaktadır. Rastgele atama ile iki şubeden bir kontrol grubu ve diğeri deney grubu olarak belirlenmiştir. Her iki şube de 25’şer kişiden oluşmaktadır. Araştırmada 5 hafta süresince deney grubu öğrencileri ile ters yüz öğrenme modeli uygulanmış, kontrol grubunda ise geleneksel öğrenme ortamında yürütülen mevcut uygulamalar ile devam edilmiştir. 9.sınıf matematik dersi konularından “Üçgenler” ünitesinden 30 ders saati süresince konular işlenmiştir. Ters yüz öğrenme modeli için toplam 26 ders anlatım videosu Edpuzzle platformuna yüklenmiştir. Öğrencilerin ters yüz öğrenme modelinin matematik dersini öğrenmeye yönelik motivasyona etkilerini belirlemek için “Matematik Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerinin analizi için SPSS 26 programından yararlanılmıştır. Çalışma gruplarının ön test verilerinin karşılaştırılmasında ilişkisiz örneklemler t-testi kullanılmıştır. Bu testin sonuçlarına göre kontrol ve deney grupları arasında araştırma öncesinde motivasyon puanlarının eşit düzeyde olduğu belirlenmiştir. Aynı grubun öntest ve sontest karşılaştırılmasında ilişkili örneklemler t testi kullanılmıştır. Sonuçlara göre hem deney grubu hem de kontrol grubu için öntest ve sontest verilinde anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Deney grubu ve kontrol grubu son test puanlarının karşılaştırılmasında tek faktörlü kovaryans analizi (ANCOVA) yapılmıştır. Öntest puanları kontrol edildiğinde puanlar arasında farklılık oluşmuş olsa da istatistiksel olarak anlamlı değildir. Bu sonuca göre, matematik derslerinde ters yüz öğrenme modeli ya da geleneksel öğrenme ortamında programın öngördüğü yöntemlerin seçilmesi öğrencilerin motivasyonunu arttırmada farklı etki oluşturmamaktadır. Bu doğrultuda uygulama önerilerinde bulunulmuştur.