Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Evrim Karadoğan
Danışman: Rabia Vezne
Özet:
Teknolojik
imkanların çok boyutlu olduğu günümüz dünyası, araştırmacıları, bu imkanlar
içinde yetişen yeni neslin eğitimine katkı sağlayacak farklı model arayışlarına
sürüklemektedir. Ters yüz öğrenme modeli de teknolojik imkanların
kullanılmasına olanak tanıyan yapısıyla, öğrenciler üzerine etkilerinin
incelenmesi gerekliliği olan bir modeldir. Bu araştırmada, dokuzuncu sınıfta matematik
dersinde uygulanan ters yüz öğrenme modelinin dersi öğrenmeye yönelik
öğrencilerin motivasyonlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma için nicel
araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bu doğrultuda, öntest-sontest kontrol gruplu
yarı deneysel desen uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022 akademik
yılının ikinci döneminde Antalya ili Konyaaltı ilçesinde bulunan ve Liselere
Giriş Sınavı’na göre öğrenci alan bir devlet okulunun 9.sınıf düzeyinde 50
öğrenci oluşturmaktadır. Rastgele atama ile iki şubeden bir kontrol grubu ve
diğeri deney grubu olarak belirlenmiştir. Her iki şube de 25’şer kişiden
oluşmaktadır. Araştırmada 5 hafta süresince deney grubu öğrencileri ile ters
yüz öğrenme modeli uygulanmış, kontrol grubunda ise geleneksel öğrenme ortamında
yürütülen mevcut uygulamalar ile devam edilmiştir. 9.sınıf matematik dersi
konularından “Üçgenler” ünitesinden 30 ders saati süresince konular
işlenmiştir. Ters yüz öğrenme modeli için toplam 26 ders anlatım videosu
Edpuzzle platformuna yüklenmiştir. Öğrencilerin ters yüz öğrenme modelinin
matematik dersini öğrenmeye yönelik motivasyona etkilerini belirlemek için “Matematik
Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerinin analizi için
SPSS 26 programından yararlanılmıştır. Çalışma gruplarının ön test verilerinin
karşılaştırılmasında ilişkisiz örneklemler t-testi kullanılmıştır. Bu testin
sonuçlarına göre kontrol ve deney grupları arasında
araştırma öncesinde motivasyon puanlarının eşit düzeyde olduğu belirlenmiştir.
Aynı grubun öntest ve sontest karşılaştırılmasında ilişkili örneklemler t testi
kullanılmıştır. Sonuçlara göre hem deney grubu hem de kontrol grubu için öntest
ve sontest verilinde anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Deney grubu ve
kontrol grubu son test puanlarının karşılaştırılmasında tek faktörlü kovaryans
analizi (ANCOVA) yapılmıştır. Öntest puanları kontrol edildiğinde puanlar
arasında farklılık oluşmuş olsa da istatistiksel olarak anlamlı değildir. Bu
sonuca göre, matematik derslerinde ters yüz öğrenme modeli ya da geleneksel öğrenme
ortamında programın öngördüğü yöntemlerin seçilmesi öğrencilerin motivasyonunu
arttırmada farklı etki oluşturmamaktadır. Bu doğrultuda uygulama önerilerinde
bulunulmuştur.