Matematiksel zorluk yaşayan 5. sınıf öğrencilerine yönelik bir müdahale çalışması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2025

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞEGÜL ÖZ

Danışman: Ali Özkaya

Özet:

Bu araştırmanın amacı, özel öğrenme güçlüğü tanısı almış beşinci sınıf öğrencilerinin matematiksel yeterliklerini geliştirmeye yönelik hazırlanan bir müdahale planının etkililiğini incelemektir. Çalışma, karma araştırma yöntemlerinden deneysel müdahale deseniyle tasarlanmış ve kesirler öğrenme alanına odaklanmıştır. Uygulama, 2024 yılı Mart-Mayıs ayları arasında, Antalya ilinde bir devlet okulunda özel öğrenme güçlüğü tanısı almış iki erkek öğrenciyle yürütülmüştür. Araştırma kapsamında öğrencilere sunulan öğretim etkinlikleri, çeşitli matematiksel becerilerin geliştirilmesini hedeflemiştir. Bu beceriler; birim kesirleri sayı doğrusunda gösterme ve sıralama, tam sayılı kesirleri bileşik kesre ve bileşik kesri tam sayılı kesre dönüştürme, bir doğal sayı ile bir bileşik kesri karşılaştırma, sadeleştirme ve genişletmenin kesrin değerini değiştirmeyeceğini anlama ve bir kesre denk kesirler oluşturma, payları veya paydaları eşit kesirleri sıralama, birçokluğun istenen basit kesir kadarını ve basit kesir kadarı verilen bir çokluğun tamamını birim kesirlerden yararlanarak hesaplama, paydaları eşit veya birinin paydası diğerinin paydasının katı olan iki kesrin toplama ve çıkarma işlemlerini yapma ve anlamlandırma ile bu tür kesirlerle ilgili problemleri çözme ve kurma kazanımları içermektedir. Karma araştırma yöntemlerinden deneysel müdahale deseni kullanılan bu yöntemde nicel ve nitel araştırma teknikleri birlikte kullanılmıştır. Araştırmada, nicel kısmı matematik ön test testten, nitel kısmı gözlem formları, öğrenci çalışma örnekleri, ders kayıtları, performans kayıtları, öğrenci ve araştırmacı günlükleri ile yarı yapılandırılmış görüşmeler kullanılmıştır. Ayrıca, katılımcıların önkoşul becerilerini belirlemek amacıyla matematik testi uygulanmıştır. Bu testte belirlenen kazanımlara yönelik 20 soru seçilmiş; birinci katılımcı 4 soruya doğru, 4 soruya yanlış yanıt vermiş ve 12 soruyu boş bırakmıştır. İkinci katılımcı ise herhangi bir soruya doğru yanıt verememiştir. Ön test sonuçlarına göre birinci katılımcının başarı oranı %20 iken, ikinci katılımcı herhangi bir başarı gösterememiştir. Her iki öğrenci için hazırlanan müdahale planı, öğrencilerin kendi okullarında, ders saatleri dışında haftada üç gün, günde bir ders saati olmak üzere uygulanmıştır. Uygulama süreci toplamda sekiz hafta sürmüş ve 24 ders saati olarak tamamlanmıştır. Araştırmada verilerin toplanması ve analiz edilmesi eş zamanlı olarak yürütülmüş; elde edilen veriler sistematik şekilde analiz edilmiştir. Uygulama sonunda birinci katılımcımız %66,6 başarı gösterirken, ikinci katılımcımız %45,8 başarı göstermiştir. Elde edilen bulgular, müdahale planlarının öğrencilerin matematiksel düşünme becerilerini, işlem yeterliklerini ve problem çözme yetilerini olumlu yönde geliştirdiğini göstermektedir. Ayrıca, öğrencilerin matematiğe yönelik tutumlarında ve öz güvenlerinde de artış gözlemlenmiştir. Bu çalışma, özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerle çalışan eğitimciler, uygulayıcılar ve araştırmacılar için önemli çıkarımlar sunmaktadır. Bireyselleştirilmiş öğretim yöntemlerinin, özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin matematiksel gelişimlerini desteklemede önemli rol oynayabileceği sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Özel Öğrenme Güçlüğü, Kesirler, Deneysel Müdahale Deseni, Matematiksel Yeterlik, Nitel Araştırma, Nicel Araştırma