Okul yöneticilerinin makam güvencesinin yönetsel karar ve uygulamalar üzerindeki etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EYLEM KOZAK

Danışman: Kemal Kayıkçı

Özet:

Bu çalışma, okul yöneticisi, yöneticilik geçmişi olan öğretmen ve şube müdürlerinin okul yöneticilerinin makam güvencesi yetersizliğinin yönetsel karar ve uygulamalar üzerindeki etkisine ilişkin görüşlerini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 Eğitim Öğretim yılında Antalya İli Kepez, Konyaaltı, Muratpaşa İlçelerinde görevli okul yöneticisi, yöneticilik geçmişi olan Öğretmen ve Şube müdürleri oluşturmaktadır Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Yapılan nitel çalışmada katılımcı görüşleri bire bir not edilerek kayıt altına alınmış, elde edilen veriler betimsel analiz ve içerik analizi ile çözümlenmiştir.

Araştırma, insan kaynakları yönetiminin önemli ilkelerinden biri olan Güvence ilkesine (Makam Güvencesi) ilişkin Türk Milli Eğitim sistemindeki uygulamaları ortaya koyması, makam güvencesinin örgüt ve birey boyutu üzerindeki etkilerini saptaması ve daha etkili bir işleyiş için uygulayıcılara öneriler sunması açısından önemlidir

Araştırma verilerine göre katılımcıların büyük çoğunluğu okul yöneticilerinin makam güvencesinin bulunmadığını, buna bağlı olarak motivasyonlarının olumsuz etkilendiğini, Kuruma aidiyetlerinin zayıfladığını, karar verme ve yetki kullanımında bağımsız hareket edemediklerini, Proje ve benzeri çalışmaların devamlılığının sağlanamadığını, Öğretmenlerin performansının düşmesine neden olduğunu, Okul yöneticilerinin İnsiyatif  almaktan çekindiğini, okulun genel  işleyişinde aksamalara neden olduğunu, Kurumda eşitlik ve adalet duygusunu zayıflattığını belirtmişlerdir.