Araç Hızlarının Kontrol Edilmesine Yönelik Olarak Optimum Forma Sahip Hız Banketlerinin Geliştirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makina Mühendisliği Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: Kayra Kurşun

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): HAKAN ERSOY

Özet:

Bu çalışmada, şehir içi trafik kontrolünde yollara uygulanan ve beklenen fonksiyonu yerine getirmekte güçlük yaşanan hız banketlerine alternatif olarak özgün, optimum hız banketi modelleri geliştirilmiştir. İlk aşamada motorlu taşıt dinamiği parametrelerine başvurulmuş, bilgisayar programı aracılığıyla yarım otomobil modeli ve süspansiyon parametreleri kullanılarak, çeşitli binek otomobillerin standart hız banketlerinden geçiş durumları, ilgili banketlerin yol girdisi olduğu kabulü yapılarak simule edilmiştir. Modelin fiziksel dünyaya uygunluğu, farklı binek otomobillere ivmeölçerler bağlanıp, standart hız banketlerinden geçilerek alınan ölçümler vasıtasıyla doğrulanmıştır. İkinci aşamada, kurulan simülasyon modelindeki yol girdileri, araçlar belirlenen hız limitlerinde seyrederken bir hız banketinden geçtiğinde araç salınımlarının minimize eden, hız limitinin çok üstünde geçtiklerinde ise araç salınımlarının önceden belirlenen güvenli fakat yüksek bir değere çıkmasını sağlayan optimizasyon algoritmasına sokulmuş, programın tasarım optimizasyonu araç kutusuna ilgili parametreler girilerek uygulanmıştır. Alınan simülasyon ve optimizasyon verileri, farklı hız limitleri için farklı formların oluşturulmasını sağlamıştır.