Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, -, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Eylem CAN KILIÇ
Danışman: Ülfet Ilgaz Topcuoğlu
Özet:
“1990 Sonrası Çağdaş Resim Sanatında
Postprodüksiyondan Hareketle Tüketim Nesnesi Olarak Sanat ve Nesne İlişkisi”
başlıklı bu tez çalışmasının temel amacı çağdaş resim sanatında bir yapıttan
hareketle yapıt üretme biçimini benimsemiş ve bu bağlamda yapıt üreten
sanatçılardan örneklerle postprodüksiyonun sanatsal ifade biçimi olarak
yapıtlarına nasıl yansıdığını araştırmak, değerlendirmek amaçlanmıştır. Bu tez çalışmasında gösterenle gösterilenler arasındaki değer dönüşümünün çağdaş
resim sanatında postprodüksiyon ve bir alt
aşaması olarak kabul edilen temellüğün tarihsel gelişimi incelenmiş ve çağdaş
sanatçıların yapıtlarından örnekler verilmiştir.
İkinci bölümde Platon’nun Mimesis
kuramı Aristotales’in görüşü ile karşılaştırılmış ve postprodüksiyon bağlamında
incelenmiştir. Sanatçıların bir yapıttan hareketle yapıt üretme sürecini
anlamak için postprodüksiyonun bir alt aşaması olan temellük kavramının,
postprodüksiyonla ilişkisini kavramak açısından tez konusundan hareketle
tarihsel süreç ele alınmıştır. Bu süreçte görülmektedir ki sanat tarihinde yer
alan başyapıtlar genellikle bir yapıttan esin, öykünme, pastiş ya da alıntılama
yöntemi ile üretilmiştir. Üçüncü bölümde ise; 20. Yüzyılın düşünürlerinden Jean
Baudrillard’ın simülasyon kuramı doğrultusunda, postmodernizmde tüketim toplumu
ve sanat nesnesi incelenmiştir. Dördüncü
bölümde, bir yapıttan hareketle yapıt üreten sanatçıların yapıtları analiz
edilmiştir. Beşinci bölümde ise; Sanatçı Diego Velezquez’in başyapıtı “Nedimeler” incelenmiş
ve yapıtı kendine mal eden sanatçıların yapıtları üzerinden karşılaştırmalı yapıt
analizi yapılmıştır. Altıncı bölümde, tez konusu bağlamında uygulama
çalışmalarına yer verilmiştir. Bu çalışmalarda, ayrıca postprodüksiyondan
hareketle yeniden yapıt üretirken, sanatçıların yapıtlarında yaşadıkları döneme
ayna tuttukları görülmüştür. Kendinden önceki yapıtlardan alıntılayarak yeniden
yapılmış bu yapıtlarda, değişip dönüşen ya da çağı ve dönemine göre de
değişmediği düşünülen “içeriğe” gönderme yaptığı anlaşılmıştır. Sonuç olarak;
postprodüksiyondan hareketle üretilmiş olan yapıtlar çağdaş resim sanatında,
bir yapıttan hareketle yapıt üretmenin resimsel ifade biçimi olarak yeni
yaratım sürecinin bir parçası olması bakımından önemli bir yere sahiptir.
Bu tez
çalışmasında çağdaş resim sanatının 1990’dan günümüze değin postprodüksiyon
kavramının postmodern tüketim kültürü çerçevesi içinde ele almayı
amaçladığından nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama yöntemi
olarak; literatür taraması yapılmış ve süreli süresiz yayınlardan bilgi toplama
yöntemi tercih edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Tüketim Toplumu, Sanatçı,
Postprodüksiyon, Tüketim Nesnesi, Yapıt