Tezin Türü: Sanatta Yeterlik
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, -, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Semin Sinem CACHO DURAN
Danışman: Ülfet Ilgaz Topcuoğlu
Özet:
Bu tez çalışmasında oyun olgusunun
ve yaratma sürecinin ontolojik, antropolojik, sosyolojik, psikolojik yönleri dikkate
alınarak, günümüz sanatı ve sanatçısı ile bağlantısı araştırılmış, oyunun
yaratıcılığı beslerken, sanat üretme eylemine dönüşme süreci
değerlendirilmiştir. “Oyun kurmak” terimi günümüz sanatçısının yaratımının tüm
bireysel süreçlerini kapsamasının yanı sıra bu yaratım sürecinin yapıta
dönüşmesi ve sürecin izleyici katılımı ve etkileşimini barındırandırması bağlamında
üç alt başlıkta incelenmiştir. Bu bağlamda oyun kurmak; sergileme, işaretleme,
gizleme-gösterme, diyalog kurma, katılım gibi uygulama alanları ile
ilişkilendirilerek tüm bu karşılaşmalar bütünü için düşünülmüş, yapıtlardan
örneklerle açıklanmıştır.
Sanatsal üretim sürecinde oyunun
beslediği yaratıcılık ve yaratıcılığa etki eden sistemler ele alınarak, güncel sanatta
sanatçının kültüre katkı sağlayan ve bir sanatsal ürün ortaya çıkarmasında rol
oynayan oyun kurma süreçleri araştırılmıştır. Yaratıcılık ve yaratıcılığa etki
eden faktörler arasında sanatçının bireysel çabası dışında sanatsal bir denetim
mekanizmasının ve sembol dili olarak belirlenen alanda yetkinliğinin önemi
belirtilmiştir. Bu alan sanatın varoluşu ile birleştirilebilecek bir içsel
yaratma süreci olarak var olmuştur. Yaratım sürecinin yapıta dönüşümü güncel
sanat ve oyun bağlamında incelenmiştir.
Yaratma sürecinin katılıma
ve etkileşimin oyuna
dönüşümü “diyalog olarak oyun” adı altında incelenerek, güncel sanat ve oyun
bağlamında yorumlanmış ve sanatçı örneklerine yer verilmiştir. Sanatçıların
oyun kurma süreçleri ve kendi sanatsal anlayış biçimlerini oluştururken
beslendikleri unsurlar incelenmiştir. Tez kapsamında yapılan uygulama
çalışmalarında da farklı serilerle oyun kurma ve izleyicinin de dahil olduğu
çalışmalar yapılmış ve yapılan çalışmalar değerlendirilmiştir. Sanatçıların oyunsal
bağlamda yaratım süreçlerinin araştırılması ve yapılan uygulama çalışmaları
kapsamında, oyunun yeni karşılaşmalar, kavrayışlar yaratma ve metaforik ifade
de olduğu kadar düşünsel ve uygulama alanında da özgürleştirici ve eğitici
katkılar sağladığı sonucuna varılmıştır.
Araştırmalar esnasında genel tarama
modeli esasında konuyla ilgili literatür ve tez veri merkezlerinden tez konusu
bağlamında taramalar yapılmıştır. Tez çalışmasında çeşitli sanatçı günlükleri,
makaleler, kütüphane ve internet ortamından erişilebilen kaynaklar, dünya
müzeleri, sanatçı kataloglarından ve sanatsal çalışmalardan faydalanılmıştır.
Bu tez çalışmasında tez konusuyla
ilişkili olarak güncel sanat ve ayrıca 1990 sonrası ilişkisel estetik açısından
yapıttan çok oluşa odaklandığı gözlemlenmiş ve oyunun yaratıcı süreç için en
önemli unsurlardan biri olduğu sonucuna varılmıştır.
Anahtar kelimeler: Oyun, Yaratma
Süreci, Çağdaş Sanat, Oyun Kurmak, Sanatçı
|
|
|