Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Tarım Ekonomisi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Sekou FOFANA
Danışman: Süleyman Karaman
Özet:
Pazar geliştirme
sürecinde, son yıllarda ürün özelliklerinin ve ürünlerin fiyatını etkileyen faktörlerin
belirlenmesi önemli hale gelmiştir. Belirli ürünlerin satışı veya satın
alınması sırasında fiyat yanında ürünlerin niteliği, kültürel, sosyal,
demografik, psikolojik faktörler oldukça önemlidir. Ürüne özgü özellikler,
tüketicinin ürünleri satın alma kararında oldukça etkilidir çünkü bir ürünün
fiyatının belirlenmesinde, tüketicilerin üründen beklentileri her zaman önemli
olmaktadır. Bu çalışmanın temel amacı, Beyla bölgesindeki ineklerin
özelliklerinin (fenotipik özellikleri açısından) pazar değerini belirlemektir.
Diğer bir ifadeyle, ineklerin piyasa fiyatını etkileyen özelliklerin tespit
edilmesidir. Bu amaçla araştırma kapsamında Beyla bölgesinde rastgele seçilen
dört yerel pazardaki satıcı ve alıcılardan yüz yüze anket yapılarak orijinal
veriler elde edilmiştir. Çalışmada, hedonik fiyat analiz için toplam 100 inek
tespit edilmiş olup, her ineğin cüsse büyüklüğünü göz ile değerlendirilerek
puan verilmiştir. Anket verileri,
sıradan en küçük kareler ve hedonik regresyon yöntemleri kullanılarak analiz
edilmiştir. Veri analizinde MS Excel Veri Çözümleme Aracı kullanılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre, ineklerin fiyatının belirlenmesinde; ineğin kalite
puanındaki 100 puanlık bir artışın, satış fiyatında 73.289$'lık bir artışa
neden olduğu, inek yaşının 1 birim artması sonucunda da satış fiyatının
104,47$’lık bir artışa neden olduğu tespit edilmiştir. Bu çalışmanın sonunda
elde edilen sonuçlar, yetiştiricilerin, pazarlardaki N'dama ırkı ineklerinin
fiyatını daha da artırmak için modern yetiştirme sistemini benimsemeleri ya da
daha iyi genetik özelliklere sahip inek yetiştiriciliğini tercih etmeleri
gerektiğini göstermektedir.