Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2002
Öğrenci: Rabiya Bato Çizel
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): AHMET AKIN AKSU
Özet:Bugünün hızla değişen ve gelişen küresel iş ortamında diğer endüstri dallarında olduğu gibi turizm endüstrisinde de işletmeler rekabet avantajı sağlamak, hayatta kalmak ve karlılıklarım arttırmak için farklı yollar ve stratejiler aramaktadırlar. Emek-yoğun özelliğinin yanında diğer sektörlerde olduğu gibi teknolojiyi anlamak, yorumlamak ve prensiplerine uyarlamak zorunda olan turizm işletmeleri son yıllarda rekabet politikalarım da bu kavram üzerinde oluşturmaya başlamıştır. Yakın geçmişte teknolojiye karşı temkinli yaklaşan bu işletmelerin yöneticileri ve/veya sahipleri, iletişim ve bilgi teknolojilerinin gelişmesiyle ortaya çıkan ve her geçen gün önem derecesi artan teknolojik fırsatları yakalama ve buna bağlı olarak pazar paylarım artırma gayreti içerisine girmiştir. İletişim ve Bilgi teknolojisinde özellikle transistörle başlayan mikro elektronik devrimiyle ortaya çıkan bilgisayarlar, bilginin sistemli olarak düzenlenmesi, saklanması, işlenmesi ve gerektiğinde yemden ulaşılması mümkün kılmıştır. Sonrasında bilgisayarla birlikte ortaya çıkan dijital iletim yöntemleri internet demlen kavramı ortaya çıkarmıştır. 1968 yılında fiilen faaliyete geçirilen internet, günümüzde hayatm hemen her alanına girmiş ve kişilerin, işletmelerin ve devlet kuruluşlarının işleyişinde etkileyici konuma gelmiş durumdadır. Bilginin internet ortamında sunumu geleneksel dağıtım mekanizmalarına oranla düşük maliyetle olup, bilginin büyük bir kitleye kısa bir zaman içerisinde ulaştırılabilmesine olanak tanıması, zaman ve mekan sınırının olmayışı ticari işlemlerde kullanılmasına olanak sağlamış ve elektronik ticaret kavramım hızla gündeme getirmiştir. Bu teknolojik gelişmelerden büyük ölçüde etkilenen sektörlerin başmda turizm endüstrisi gelmektedir. Özellikle turizm endüstrisindeki dağıtan kanalları iletişim ve bilgi teknolojilerindeki gelişmeyle birlikte yeniden şekillenmiştir. Turizm dağıtım kanallarındaki bu değişim dağıtan kanallarındaki aracıları çok yönlü olarak etkilemiştir. İletişim ve bilgi teknolojilerinin dağıtım kanallarına etkilerinin oldukça yoğun olduğu kabul edilen bir dönemde, turizm dağıtım kanallarındaki aracılar üzerindeki etkilerini belirlemeye yönelik uygulamalı araştırmaların çok az sayıda olduğu göze çarpmaktadır. Bu noktadan hareketle iletişim ve bilgi teknolojilerindeki gelişmelerin getirmiş olduğu ve turizm dağıtım kanallarında kullanım olanağı bulmuş olan yeni teknolojilerin incelenmesi ve etkilerinin analiz edilmesi bu çalışmanın odak noktasını oluşturmaktadır.