Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim bilimleri, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MEHMET DABAN
Danışman: Kemal Kayıkçı
Özet:
Bu çalışmanın amacı öğretmen, müdür yardımcısı ve okul müdürlerinin algılarına ve ilgili dokümanların incelenmesine dayalı olarak Milli Eğitim Bakanlığındaki mevcut örgütsel kariyer yönetimi uygulamalarını, değerlendirmek ve bu uygulamalarla çalışanların iş motivasyonu arasındaki ilişkiyi belirleyerek daha etkin ve işlevsel bir örgütsel kariyer yönetimi için bilimsel öneriler sunmaktır. Bu çalışmada nicel ve nitel verilerin birlikte kullanıldığı Karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Karma araştırma yöntemlerinden ise açıklayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Nicel araştırma yaklaşımının kullanıldığı ve tarama modeli ile desenlenen bölümünün evreni, 2022-2023 Eğitim Öğretim yılında Antalya ili 5 merkez ilçe (Aksu, Döşemealtı, Kepez, Konyaltı, Muratpaşa) sınırları içindeki 357 resmi okul/kurumda görev yapan 5015 öğretmen, 760 müdür yardımcısı ve 357 okul müdüründen oluşmaktadır. Çalışmanın örneklem gurubun 373 Öğretmen, 266 müdür yardımcısı ve 198 okul müdürü oluşturmuştur. Nitel araştırma yaklaşımının kullanıldığı ikinci bölüm ise iç içe geçmiş çoklu durum çalışması olarak desenlemiştir. Her ilçeden seçilen 1. Öğretmen, 1 müdür yardımcısı ve 1 okul müdürü olmak üzere 5 ilçenin her birinden 5 öğretmen, 5 müdür yardımcısı ve 5 okul müdürü olmak üzere 15 kişi çalışma grubuna dâhil edilmiştir. Nicel araştırma verileri örgütsel kariyer yönetimi ölçeği ve çok boyutlu iş motivasyonu ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Nitel araştırma verileri ise yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Nicel verilerin analizine yüzde, frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, basit korelasyon, parametrik testlerden ilişkisiz örneklemler için t-testi, ilişkisiz örneklemler için tek faktörlü varyans analizi (One Way ANOVA) kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise tema analizi, betimsel analiz ve içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmada sonucunda öğretmen, müdür yardımcısı ve okul müdürlerinin örgütsel kariyer yönetimini düşük düzeyde buldukları, örgütsel kariyer yönetimi uygulamaları ile iş motivasyonu arasında zayıf ilişki olduğu, sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca örgütsel kariyer yönetimini uygulamalarının çalışanlar üzerinde olumsuz etkileri olduğu, örgütsel kariyer yönetimine ilişkin sorunlar bulunduğu ve geliştirilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.