Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uluslararası Ticaret Ve Lojistik, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2026
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: GİZEM ATALAY
Danışman: Ramazan Erturgut
Özet:
Küreselleşmeyle birlikte
sınırların kaldırılması, zaman- mekân gibi kavramların önemsizleşmesi sonucu
ülkeler dış ticaret politikalarına önem vermeye başlamışlar ve uluslararası
pazardan maksimum olarak faydalanmaya çalışmaktadırlar. Sınırsız ticaret anlayışı,
telekomünikasyon, ulaşım ve bilgi teknolojilerindeki gelişmelerle birlikte
uluslararası ticaretin artmasıyla lojistik faaliyetlerin önemi de artış
göstermiştir. Son yıllarda konfor kavramlarının ön plana çıkmasıyla daha
refah bir ulaşım sektörü olan havayolu taşımacılığının önemi artmıştır ve
taşıma modları arasında en fazla gelişen taşımacılık modu olma trendindedir.
Bu doğrultuda da ülkemizde bulunan havalimanı sayıları ve performanslarının
artırılması üzerine çalışmalar yapılmaktadır. Havacılık sektörü ekonomik,
sosyal, siyasal gelişmelerden kaynaklanan içsel ve dışsal krizlere açık
olduğu için finansal, stratejik, operasyonel performansları açısından
etkilenen hassas bir yapıdadır. İçsel risklere karşı birtakım tedbirler
alınabilse de dışsal risklere karşı her zaman tedbirler almak mümkün
olmamaktadır. Dışsal risklerin başında küreselleşmeyle yayılım gücünü artıran
ekonomik krizler gelmektedir. Tarihsel seyrine bakıldığı zaman havacılık
sektörünü etkileyen (Petrol Krizi (1973), İran-Irak Savaşı
(1980-1988), Körfez Krizi (1990-1991), Asya Krizi (1997), 2001 Krizi, SARS
(2002-2003), 2008 Ekonomik Krizi (2008), COVİD-19 (2019…)) birçok kriz
gerçekleşmiştir. Çalışma kapsamında bu krizlerden Covid-19 kriz dönemi ele
alınmıştır. Bu çalışmada amaç; covid-19’un havayolu
taşımacılığı üzerinde yarattığı etkileri Türkiye açısından ele alıp
değerlendirmektir. Bu bağlamda havayolu taşımacılığının en işlevsel boyutlarından
birisi olan havalimanlarına ait veriler kullanılarak covid-19 öncesi,
covid-19 esnası ve covid-19 sonrası dönemler değerlendirilmiştir. Çalışma
kapsamında DHMİ’den elde edilen veriler doğrultusunda Türkiye’de kargo
trafiği bakımından en yüksek havalimanları seçilmiştir. Seçilen
havalimanlarının performanslarını Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri (ÇKKVY)’nden
olan CIRITIC ve VİKOR yöntemleri ile toplam taşınan yük miktarı, toplam
taşınan kargo miktarı, toplam yolcu miktarı, toplam uçak trafiği,
havalimanının en yakın şehir merkezine uzaklığı bakımından
değerlendirilmiştir. |