Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2025
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: DAVUT KILINÇ
Danışman: Nesrin Sönmez
Özet:
Kaynaştırma
eğitimi, özel gereksinimli öğrencilerin akranlarıyla bir arada eğitim almasını
sağlamaktadır. Kaynaştırma eğitimi öğrencilerin akademik becerilerinin yanında sosyal
becerileri de şekillendirmektedir. Eğitim sürecinde aktif rol üstlenen öğretmenlerin
kaynaştırma eğitimi ile ilgili duyguları, tutumları, kaygıları, kolektif
yeterlik algıları ve kaynaştırma yeterlikleri de değişmektedir. Bu sebeple
çalışmanın temel amacı, kaynaştırmada öğretmen yeterliği ve kolektif öğretmen
yeterliği ilişkisinde öğretmenlerin kaynaştırma eğitimi ile ilgili duygu, tutum
ve kaygısının aracılık rolünün incelenmesidir.
Çalışma
grubu, 2023-2024 eğitim öğretim yılında İzmir ilinde resmi ilkokul-ortaokul ve ortaöğretim
kademesinde görev yapan 244 öğretmenden oluşmaktadır. Çalışmada veri toplama
araçları olarak, öğretmenlerin kaynaştırma eğitimi ile ilgili duygu, tutum ve
kaygısı ölçeği, kaynaştırmada öğretmen yeterliği ölçeği ve kolektif öğretmen
yeterliği ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler ilişkisel tarama ve
yapısal eşitlik modellemesi kullanılarak SPSS ve AMOS programıyla analiz
edilmiştir.
Çalışmadan elde edilen bulgulara göre; kaynaştırmada
öğretmen yeterliği ile kaynaştırma eğitimi ile ilgili duygular arasında,
kaynaştırma eğitiminde kaygı ile kaynaştırmada öğretmen yeterliği arasında, kolektif
öğretmen yeterliliği ile kaynaştırma eğitimi ile ilgili duygular arasında, kolektif
öğretmen yeterliliği ile kaynaştırma eğitimi hakkındaki tutumlar ve kaynaştırma
eğitiminde kaygı arasında negatif ve anlamlı bir ilişki bulunmaktadır.
Öğretmenlerin kaynaştırma eğitimi ile ilgili duygu, tutum ve kaygısının,
kaynaştırmada öğretmen yeterliği ve kolektif öğretmen yeterliği ilişkisinde
aracılık ettiği tespit edilmiştir. Çalışmanın bulguları alan yazındaki
bulgularla tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.