Kaynaştırmada Öğretmen Yeterliği ve Kolektif Öğretmen Yeterliği İlişkisinde Öğretmenlerin Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Duygu, Tutum Ve Kaygısının Aracılık Rolünün İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2025

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DAVUT KILINÇ

Danışman: Nesrin Sönmez

Özet:

Kaynaştırma eğitimi, özel gereksinimli öğrencilerin akranlarıyla bir arada eğitim almasını sağlamaktadır. Kaynaştırma eğitimi öğrencilerin akademik becerilerinin yanında sosyal becerileri de şekillendirmektedir. Eğitim sürecinde aktif rol üstlenen öğretmenlerin kaynaştırma eğitimi ile ilgili duyguları, tutumları, kaygıları, kolektif yeterlik algıları ve kaynaştırma yeterlikleri de değişmektedir. Bu sebeple çalışmanın temel amacı, kaynaştırmada öğretmen yeterliği ve kolektif öğretmen yeterliği ilişkisinde öğretmenlerin kaynaştırma eğitimi ile ilgili duygu, tutum ve kaygısının aracılık rolünün incelenmesidir.

Çalışma grubu, 2023-2024 eğitim öğretim yılında İzmir ilinde resmi ilkokul-ortaokul ve ortaöğretim kademesinde görev yapan 244 öğretmenden oluşmaktadır. Çalışmada veri toplama araçları olarak, öğretmenlerin kaynaştırma eğitimi ile ilgili duygu, tutum ve kaygısı ölçeği, kaynaştırmada öğretmen yeterliği ölçeği ve kolektif öğretmen yeterliği ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler ilişkisel tarama ve yapısal eşitlik modellemesi kullanılarak SPSS ve AMOS programıyla analiz edilmiştir.

Çalışmadan elde edilen bulgulara göre; kaynaştırmada öğretmen yeterliği ile kaynaştırma eğitimi ile ilgili duygular arasında, kaynaştırma eğitiminde kaygı ile kaynaştırmada öğretmen yeterliği arasında, kolektif öğretmen yeterliliği ile kaynaştırma eğitimi ile ilgili duygular arasında, kolektif öğretmen yeterliliği ile kaynaştırma eğitimi hakkındaki tutumlar ve kaynaştırma eğitiminde kaygı arasında negatif ve anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Öğretmenlerin kaynaştırma eğitimi ile ilgili duygu, tutum ve kaygısının, kaynaştırmada öğretmen yeterliği ve kolektif öğretmen yeterliği ilişkisinde aracılık ettiği tespit edilmiştir. Çalışmanın bulguları alan yazındaki bulgularla tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.