Profesyonel turist rehberlerinin duygusal zeka düzeyi ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin günlük turlarda karşılaştıkları yönetsel sorunlar bazında incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: selami gültekin

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): EBRU İÇİGEN

Özet:

Bu çalışmanın amacı profesyonel turist rehberlerinin duygusal zekâ seviyelerinin ve problem çözme becerilerinin, günlük turlarda karşılaştıkları yönetsel sorunlarla karşılaşma sıklıkları üzerinde etkisinin belirlenmesinin yanı sıra duygusal zekâ ve problem çözme becerilerinin çeşitli demografik faktörlere göre farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesidir. Bu amaçlar doğrultusunda ilgili alan yazın taraması yapılarak konu ile ilgili yapılmış çalışmalardan yararlanılmış ve birincil veri elde etmek amacıyla Türkiye'de çalışan profesyonel turist rehberlerine anket uygulaması yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini Türkiye'nin çeşitli bölgelerinde aktif olarak rehberlik hizmeti veren 300 profesyonel turist rehberi oluşturmaktadır. Çalışmada, olasılık prensiplerine uymayan örnekleme tekniklerinden "kartopu örnekleme" tekniği uygulanmıştır. Elde edilen veriler sosyal bilimler için geliştirilmiş paket program yardımıyla analiz edilmiş; frekans, yüzdeler, aritmetik ortalamalar hesaplanmıştır. Araştırmanın değişkenlerine ait çıkarımsal istatistik için t testi, varyans analizi, korelasyon analizi ve regresyon analizi yapılmıştır. Analizlerden elde edilen bulgular ışığında, duygusal zekâ seviyeleri arttıkça yönetsel sorunlarla karşılaşma sıklığının azaldığı ve yaş arttıkça duygusal zekâ puanlarının ve problem çözme becerisinin de arttığı yönünde sonuçlarına ulaşılmıştır. Duygusal zekâ alt boyutlarından sadece iyi oluş boyutunda ve problem çözme becerisi alt boyutlarından sadece yaklaşma kaçınma alt boyutunda medeni duruma göre farklılık bulunmuştur.