Restoran atmosferinin tüketici davranışı üzerindeki etkileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: Yeliz DEMİR

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): BAHATTİN ÖZDEMİR

Özet:

Bu çalışmanın amacı tüketicilerin restoran atmosferine atfettiği önem ile satın alma davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. İlgili literatürden alınan restoran atmosferine, tüketim değerlerine ve satın alma davranışına ilişkin ölçekler Antalya bölgesinde kolayda örneklem yöntemi ile ulaşılan 450 kişiye soru formları aracılığı ile uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizleri ile ölçeklerin güvenirliliği ve geçerliliği gösterilmiştir. Çalışma modelindeki değişkenler arasında öngörülen ilişkileri test etmek üzere önce korelasyon analizi ardından da regresyon analizi gerçekleştirilmiştir. Korelasyon analizi sonucunda restoran atmosferinin boyutları ile hedonik tüketim değeri arasında bir ilişki olduğu tespit edilmiş, ayrıca restoran atmosferinin boyutları ile dışarıda yemek yerken tek seferde yapılan ortalama harcama arasında bir ilişki olduğu anlaşılmıştır. Regresyon analizi sonucunda atmosferin boyutlarından özellikle estetiğin hedonik tüketim değeri üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu tespit edilmiştir. Diğer taraftan estetiğin dışarıda yemek yeme sıklığı ve ortalama harcama üzerinde de anlamlı bir etkisi olduğu saptanmış, ancak iki modele ilişkin R2 değerlerinin oldukça düşük olduğu görülmüştür. Elde edilen bulgular ışığında uygulamacılara ve ileriki araştırmacılara öneriler getirilmiştir.