Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, -, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Özlem ABAY
Danışman: Ülfet Ilgaz Topcuoğlu
Özet:
13.
yy’ın ikinci yarısında, Dante Alighieri tarafından kaleme alınmış olan İlahi
Komedya günümüzde hâlen ilham kaynağı olmaya devam etmektedir. İlahi Komedya’
nın yazıldığı yüzyılda da hem mimari hem plastik sanatlarda eserler
üretilmiştir. Romantik akımın önemli temsilcilerinden olan Augusté Rodin,
William-Adolphé Bouguereau, Paul Rubens, William Blake bu sanatçılardan
yalnızca birkaçıdır. Bununla birlikte edebi bir metin olarak irdelendiğinde İlahi
Komedya üç bölümden oluşmaktadır. Bu bölümler sırasıyla; cehennem, araf ve
cennettir. Yazım türü olarak kantolarla ortaya konan eser, okuyucusuna ütopik
bir evren sunmaktadır. İçerisinde bulunan bu üç bölüm İtalyan dilbilimci, şair Dante
Alighieri tarafından katmanlarla ifade edilmiştir. Yukarıya ve aşağıya doğru
olan bu katmanlar, dokuz basamakla cennete uzanırken dokuz basamakla da cehenneme
inilmektedir. Arada kalan kısım ise etimolojik olarak Arapçaya dayanan ‘Araf’
kelimesi ifade ettiği biçimde cennet ile cehennem arasındaki bölüm olarak
nitelendirilmiştir. İlahi Komedya yazınsal bir metnin ötesinde konstrüktivist
yapısıyla mekânsal olarak da okuyucuda felsefi bir anlam içermektedir. Bu konstrüktivist yapı Danteum
projesinde ekfrasis bağlamında mimar Terragni’ ye yardımcı ögeler sunmuştur.
Tezin içeriğini de oluşturan ekfrasis kavramı ilk bölümlerde ana ve alt
başlıklarla tarihsel süreciyle birlikte ele alınmıştır.
Üçüncü bölümde ise ekfrasisle de ilintili
olarak kurgusal mekânın ilk örneklerinden olan dioramaya giriş yapılıp
beraberinde tanımı, izleyici deneyimleri ve dioramanın çeşitleri alt
başlıklarda konulara ayrıştırılarak örnekleyici bir biçimde aktarılmıştır.
Tezin son bölümünde ise ekfrasis kavramı ile bir bağlam oluşturularak uygulama
çalışmalarına yer verilmiştir. Tezin bütününde ulaşılması hedeflenen temsili mekân,
dil, görsel ve temsil akademik araştırma ve kaynaklarla ele alınmıştır.
Anahtar
Kelimeler: Dante Alighieri, Ekfrasis, İlahi Komedya, Mekân,
Mimari, Diorama.