Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, -, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Sümeyra ÇAĞLAR
Danışman: Oğuzhan Atabek
Özet:
Bu
çalışmada 5., 6. ve 7. sınıf ortaokul öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine
yönelik tutum ve motivasyonlarının onların cinsiyet, sınıf, not ortalaması,
anne ve babanın eğitim düzeyi ve ailenin aylık geliri gibi değişkenlere göre
incelenmesi, tutum puanları ile motivasyon puanlarının karşılaştırılması ve son
olarak işbu öğrencilerin sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarının onların
sosyal bilgiler dersine yönelik motivasyonlarını ne ölçüde yordadığının
incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın elverişlilik örneklemesi ile
oluşturulan örneklemini, 2021-2022 eğitim yılında Antalya ili Aksu ilçesindeki
Yurtpınar Yenimahalle İmam Hatip Ortaokulu, Murtuna Gazi Ortaokulu, Aksu
Ortaokulu, Celal Sönmez Ortaokulu ve Perge Ortaokullarının 5., 6. ve 7.
Sınıflarında okuyan 350 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler, araştırmacının
kendisinin geliştirdiği kişisel bilgi formu ile Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik
Tutum Ölçeği ve Sosyal Bilgiler Dersi Motivasyon Ölçeği’nden oluşan bir
enstrüman aracılığı ile toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde, Student’s
t-testi, tek yönlü varyans çözümlemesi, Tukey testi, Kruskal-Wallis H testi,
Bonferroni düzeltmeli Dunn çoklu karşılaştırma testi, Pearson’s r momentler
çarpımı korelasyon katsayısı, Spearman’s ρ sıralama korelasyon katsayısı ve
çoklu doğrusal regresyon teknikleri kullanılmıştır. Çalışma sonucunda, 5., 6.
ve 7. sınıf ortaokul öğrencilerinin cinsiyet, sınıf, not ortalaması, anne ve
babanın eğitim düzeyi ve ailenin aylık geliri gibi özelliklerinin onların
sosyal bilgiler dersine yönelik tutum ve motivasyonlarının alt boyutları ve
ölçek toplam puanı ile anlamlı düzeyde ilişkileri olduğu ortaya çıkmıştır.
Sosyal bilgiler dersine yönelik tutumun alt boyutlarının bağımsız değişken,
sosyal bilgiler dersine yönelik motivasyonun alt boyutlarının bağımlı değişken
olarak yer aldığı regresyon çözümlemelerinde; ilgi ve bilgiyi kullanmanın içsel
motivasyonu, ilginin dış motivasyonu, ve son olarak bilgiyi kullanma ve
isteksizliğin önemsemeyi anlamlı biçimde yordadığı ortaya çıkmıştır. Sonuçta
bulgular tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.