Manavgat destinasyon yönetimi ve markalaştırılmasında doğa sporları ve su sporlarının rolü: Kano sporu örneği


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Ve Otelcilik, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: Engin Derman

Danışman: NEDİM YÜZBAŞIOĞLU

Özet:

Turizm sektörü küresel ekonomi içerisinde hızla gelişmektedir. Bu gelişme beraberinde yoğun bir rekabet ortamı getirmektedir. Artan rekabet ortamında turizm destinasyonları daha fazla turist çekebilmek, turizm sezonunu zamana ve mekâna yayabilmek için farklı stratejiler ve yenilikler geliştirmektedirler. Bu stratejiler doğrultusunda destinasyonlar kendine özgü temel kaynaklarını kullanarak çekim güçlerini artırmayı hedeflemektedirler. Bu açıdan her destinasyon marka değerini yükseltecek yeni turistik ürünler sunmak durumundadır. Spor turizmi son yıllarda gelişme potansiyeli yüksek bir turistik ürün olarak destinasyonların ilgisini çekmektedir. Bu bağlamda araştırma konusu olarak bir alternatif turizm türü olan spor turizminin alt dallarından kano spor turizmi seçilmiştir. Araştırma alanı kano sporuna çok uygun doğasıyla Manavgat destinasyonudur. Manavgat deniz-kum-güneş turizmini öncelikli olarak kullanmaktadır. Bu durum bir taraftan destinasyonun potansiyelini açığa çıkartmayı engellerken diğer taraftan turizmi yaz sezonuna bağlı hale getirmektedir. Araştırma genel olarak Manavgat destinasyonunun kendine özgü potansiyelini açığa çıkartarak sezonluk turizm kıskacından kurtulmasını ve diğer yandan bölgenin potansiyelini harekete geçirerek destinasyonun yeni bir marka olarak yeniden değerlendirilmesine katkı sağlamayı amaçlamaktadır. Manavgat'ın doğa zenginliği ve özellikle su kaynakları destinasyonun kendi kimliğinin ana bileşeni olarak tanımlanabilir. Destinasyon deniz, kum ve güneş üçlemesine ek olarak fark yaratacak bu değerleri öz değer haline getirebilir. Bölgenin ana sektörü olan turizmin yapısal özelliklerini değiştirerek diğer destinasyonlardan daha farklı hale gelebilir. Bu sayede Manavgat güçlü bir marka kimliğine sahip olabilir. Araştırmada hem doğa sporu hem de su sporu olan kano sporu ele alınarak kano sporunun Manavgat'ın marka kimliğinin yeniden oluşturulmasındaki rolü belirlenmeye çalışılmış, bu amaçla destinasyonun nasıl bir strateji izlemesi gerektiği vurgulanmıştır. Araştırma konusunun bölgede ilk defa ele alınmış olmasından dolayı araştırma keşfedici ve betimleyici bir yapıya sahiptir. Bu bakımdan araştırmada nitel araştırma yöntemi ağırlıklı olarak benimsenmiştir. Araştırma konusu ile ilgili katılımlı gözlem ve yüz yüze mülakatlar yapılarak veriler toplanmış ve analiz edilmiştir. Bunun yanında alternatif turizm çeşitlerinde temel unsur olan yerel halk incelenmiş, yerel halkın doğa sporları ve su sporları üzerine katılım kısıtları araştırılmıştır. Bu maksatla yerel halkın bilinçli bir tabakası olan öğretmenler ele alınmıştır. Öğretmenler üzerinde anket çalışması yapılarak toplanan veriler analiz edilmiştir.