Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Temel Eğitim Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Esra Gür Tekin
Danışman: Yunus Pınar
Özet:
Bu
araştırmanın amacı PISA 2015 ve PISA
2018 uygulamasında okul öncesi eğitime başlama yaşı değişkeni ile sosyoekonomik ve kültürel değişkenlerin 15 yaşındaki
öğrencilerin okuma becerileri puanları arasında
anlamlı bir farklılık oluşturup oluşturmadığını incelemektir. Ayrıca bazı sosyoekonomik
ve kültürel değişkenlerin PISA 2015 ve PISA 2018 okuma becerilerini anlamlı bir
şekilde yordayıp yordamadığının tespit edilmesi ve sonuçların yıllara
göre karşılaştırılarak tartışılmasıdır.
İkincil verilerin
kullanıldığı bu araştırmada, PISA 2015 uygulamasına
katılan 5895 kişi ve PISA 2018 uygulamasına katılan 6890 kişiden oluşan Türkiye
örneklemi veri seti üzerinden analizler yapılmıştır. Bu doğrultuda PISA 2015 ve
PISA 2018 uygulamasına katılan öğrencilerin okuma becerilerinde; okul öncesi eğitime başlama yaşı,
anne babanın eğitim durumu
ve evdeki kitap sayısı değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık olup
olmadığının tespit edilmesi amacıyla Tek Yönlü Varyans Analizi (One Way ANOVA) kullanılmıştır.
Yapılan analiz sonucunda PISA 2015 ve PISA 2018 okuma becerilerinin okul öncesi
eğitime başlama yaşı, anne ve baba eğitim düzeyi ve evdeki kitap sayısı
değişkenlerine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir.
PISA 2015 ve PISA 2018 okuma
becerilerini ailenin en yüksek mesleki statüsü, ailenin maddi
varlığı, kültürel varlık, bilgi ve iletişim teknolojileri kaynakları ve evdeki
eğitim kaynakları değişkenlerinin anlamlı bir şekilde yordayıp yordamadığının
tespit edilmesi için Çoklu
Doğrusal Regresyon Analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara
göre PISA 2015 okuma becerilerini ailenin
en yüksek mesleki statüsü, kültürel varlık, bilgi ve iletişim teknolojileri
kaynakları değişkenlerinin anlamlı
bir şekilde yordadığı tespit edilmiştir. PISA 2015’den farklı
olarak PISA 2018’de okuma becerilerini ailenin maddi varlığı değişkeninin
anlamlı olarak yordadığı tespit edilmiştir. Evdeki eğitim kaynakları
değişkeninin ise PISA uygulamasının her iki yılında okuma becerilerini anlamlı
olarak yordamadığı sonucuna ulaşılmıştır.Her iki yılda da en önemli yordayıcı değişkenin bilgi ve iletişim teknolojileri kaynakları olduğu belirlenmiştir.