Ortaokul Kurumlarının Okuryazarlık Ortamlarına İlişkin Görünümler


Çetinkaya G., BAYAT N.

10. Uluslararası Türkçenin Eğitimi-Öğretimi Kurultayı, İstanbul, Türkiye, 28 - 30 Eylül 2017, ss.71

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.71
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Öğrencilerin okul başarılarında okulun okuryazarlık ortamı büyük önem taşır. Yapılan çalışmaların sonuçları da okulun okuryazarlık açısından fiziksel, sosyal-duyuşsal, ayrıca bilimsel ortamının çok önemli olduğu yönündedir (Beers, Beers ve Smith, 2010). Bu araştırmanın amacı ortaokul kurumlarını okuryazarlık ortamı açısından incelemektir. Betimsel nitelikli araştırmanın verileri 21 maddeden oluşan bir sormacayla toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunda ortaokulda görev yapan toplam 80 Türkçe öğretmeni yer almıştır. Her bir kurumdan yalnızca bir öğretmene sormaca uygulanmış ve böylece Türkiye’nin farklı illerinde yer alan 80 ayrı okula ilişkin veri elde edilmiştir. Sormacaya verilen yanıtlar istatistik programına aktarılarak frekansları, yüzdelikleri ve aritmetik ortalamaları analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre çalışma gurubunda yer alan ortaokul kurumlarının okuryazarlık açısından fiziksel ortamı orta (?2,40), sosyal-duyuşsal ortamı iyi (? 2,70) ve bilimsel ortamı orta (?2,50) derece olarak belirlenmiştir. Genel okuryazarlık ortamına ilişkin görünüm orta derecede bulunmuştur. Fiziksel ortama ilişkin altı maddenin ortalamaları 1,64-3,11; sosyal-duyuşsal ortama ilişkin sekiz maddenin ortalamaları 2,13-3,04; bilimsel ortama ilişkin sekiz maddenin ortalamaları 2,13-3,03 aralığında bir görünüm sunmuştur. Buna göre çalışma grubunda yer alan kurumların okuryazarlık ortamları bakımından en zayıf oldukları yön makam ve görüşme odalarında öğrenciler ve aileleri için kitap ve okuma araçlarının yer almamasıdır. Öte yandan okuryazarlık açısından en güçlü oldukları yön ise, çalışanların müdürün odasına kolaylıkla erişebilmesidir. Elde edilen bu sonuçlar doğrultusunda, ortaokul kurumlarının okuryazarlık ortamlarının güçlendirilmesine yönelik önerilerde bulunulmuştur.