Önlisans Turizm Öğrencilerinin Mutfak Departmanında Kariyere Yönelik Tutumları: Süleyman Demirel Üniversitesi Örneği


Creative Commons License

TEKİN Ö. A., ÇİDEM G.

Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.52, ss.33-51, 2017 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 52
  • Basım Tarihi: 2017
  • Dergi Adı: Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.33-51
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Geçmişten günümüze tatil deneyiminde önemli bir rolü olan, ancak destinasyonda daha çok bir yan ürün
konumunda kalan "mutfak", bugün tüm destinasyonlar için başlı başına bir turistik ürün haline gelmiştir. Bu
durumun farkına varan ülkeler, mutfak alanında daha nitelikli insan kaynağı yetiştirebilmek için eğitim olanaklarına
yatırım yapmaktadırlar. Yakın geçmişte Türkiye'deki mutfak eğitimi olanaklarında önemli gelişmeler meydana
gelmiştir. Ancak bu gelişmelerin turizm sektörüne tam olarak yansıdığını söylemek güçtür. Turizm sektöründe
yapılan çeşitli araştırmalar, sektördeki eğitimli insan kaynağı oranının ne kadar düşük olduğunu ortaya koymaktadır.
Bu konuda her ne kadar spesifik bulgular bulunmasa da mutfak departmanındaki eğitim düzeyinin de sektörün genel
ortalamasından yüksek olmadığı tahmin edilmektedir. Bu araştırmada turizm ile ilgili eğitim alan üniversite
öğrencilerinin özellikle mutfak departmanına yönelik tutumlarını incelemek amaçlanmıştır. Araştırma Süleyman
Demirel Üniversitesi'nde ön lisans düzeyinde Aşçılık ve Turizm ve Otel İşletmeciliği programlarında öğrenim gören
309 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri anket tekniği ile toplanmış ve araştırmada nicel
yöntemler kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin mutfak departmanına yönelik tutumlarının genel olarak
olumlu sayılabilecek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Bu bulgunun yanı sıra, öğrencilerin mutfak departmanına
yönelik tutumlarının öğrencilerin bir takım demografik karakteristiklerine ve kişisel özelliklerine göre istatistiksel
açıdan anlamlı ölçüde farklılaştığı bulgulanmıştır.

The cuisine, which has an important role in holiday experience from far in the past and mostly seen as a by product
in destination, today has been an individual touristic product for all destinations. The countries that aware of this
situation, invest on education facilities to train more qualified human resources for cuisine works. Over the last
decades there has been substantial improvements on cuisine education in Turkey. But it is difficult to say that these
improvements have reflected to tourism industry sufficiently. The various researches which has conducted in
tourism sector reveals that how low the ratio of well-educated human resources in tourism sector. It is predicted that
the education level in cuisine department is not higher than the general average of tourism sector however there is
no specific findings about this topic. In this research, it is aimed to examine the undergraduate tourism students'
attitudes toward especially cuisine department. The research conducted on 309 undergraduate tourism students who
are studying on Culinary and Tourism and Hotel Management assoicate degree programs in Suleyman Demirel
University. The datum of the research collected by using questionnaire method and the quantitative analyzing
methods were used. At the end of the research it is found that the students' attitudes against the cuisine department
are generally on positive level. Besides this findings, it is determined that students' attiudes toward cuisine
department differentiates significantly by some of their demographic characteristics and personal features.