5th International Health Science and Life Congress, Burdur, Türkiye, 10 - 12 Mart 2022, ss.503-504
Arka Plan: Yoğun bakım ünitelerine kabul, hastalar ve aile üyeleri için travmatik bir olaydır. Sevdiklerinin yoğun bakım ünitesine yatırılmasıyla baş edemeyen aileler duygusal bir kriz yaşayabilir ve şok, kaygı, depresyon, uyku bozuklukları gibi olumsuz tepkiler gösterebilir. Yoğun bakım hastalarının aile bireyleri, sevdiklerinden uzakta olmalarından dolayı hastalarıyla iletişim kuramamaları ve bakım ortamından habersiz olmaları nedeniyle hastalarına yeterli bakımın sağlanıp sağlanmadığı konusunda şüphe ve endişe yaşamaktadırlar. Amaç: Bakımın iyileştirilmesinde hasta ve hasta yakınları ayrılmaz bir bütün olmakta ve yoğun bakımların yapısı gereği bu ailevi bütün ayrılmak zorunda kalmaktadır. Bu nedenle derleme çalışması, yoğun bakım ünitelerinde hasta ve yakınlarında iletişimi arttırmaya yönelik yapılan güncel çalışmaları özetlemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Pubmed, Science Direct, Web of Science ve ulusal veri tabanları 2012 itibari ile 2022 yılı Şubat ayına kadar taranarak çalışmalar belirlenmiştir. Taramalar İngilizce (“communication”, “family”, “ICU”, “nursing”) ve Türkçe dilinde (“aile”, “hemşirelik” “iletişim”, “yoğun bakım ünitesi”) anahtar kelimeleri ve kombinasyonlar ile yapılmıştır. Bulgular: Yapılan kombinasyonlar sonucunda 10 güncel makalenin tam metni incelenmiştir. İnceleme altındaki makalelerin çoğunluğunun (%70) sanal teknolojiler ile hasta ve ailesinin iletişimini arttırmaya yönelik olduğu sonucuna varılmıştır. Çok merkezli bir çalışma sonucuna göre sanal ziyaret için en yaygın kullanılan platformların, TouchAway (%43,41), ardından Skype (%27,25) ve FaceTime (%24,23) olduğu saptanmıştır. Diğer çalışmalar yoğun bakım ünitesinde iletişimi; yüz yüze ziyaret, yatak başı telefon veya görüntülü arama yoluyla sürdürdüğünü bildirmiştir. İletişim kolaylaştırıcı müdahalenin 488 yoğun bakım hastasına uygulandığı randomize kontrollü bir çalışmada müdahale grubunda yaşanan depresyonun anlamlı derece daha düşük olduğu bildirilmiştir (p=0.017). Birçok yoğun bakım ünitesinde, klinik iletişim ve ziyaret, yüz yüze ve yatak başı ziyaretlerden uzaktan etkileşimlere doğru ilerlediği saptanmıştır. Güncel bir çalışma, yoğun bakım hemşirelerinin hasta ziyaretlerini artan iş yükü ve tükenmişlik kaynağı olarak algıladıklarını göstermiştir.
Tartışma ve Sonuç: İletişim, hastalar ve aileleri için kaliteli bakımın önemli bir. Bileşenidir İletişimin sorunsuz bir şekilde yürütülmesine ve ailelerin endişelerinin giderildiğini hissetmelerine yardımcı olmak, iletişimdeki potansiyel boşlukları ele almanın bir yolu olarak hemşireler yol gösterici olabilir. Sanal ziyaretlerin önündeki engellerin tespit edilip yaygın hale getirilmesinin önemi ortaya çıkmıştır. Hasta ve hasta yakınlarının arasındaki duvarları, günümüz teknolojisiyle aşılabilir kılan dijital destekli çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Aile, Hemşirelik, İletişim, Yoğun Bakım Ünitesi