Leonardo Da Vinci nin Sistematik Bir Felsefesi Olup Olmadığına Dair Felsefi Bir İnceleme


Ernalbant O.

Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, cilt.2023, sa.XIII, ss.151-157, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Öz: Bu makale Leonardo da Vinci’nin sistematik bir felsefi düşünceye sahip olduğu iddiasındadır. Bu iddiasını iki aşamada tartışır. İlk aşamada Leonardo’nun sistematik bir bütünlüğe sahip oldukları tespit edilebilecek felsefi düşüncelerinin bulunduğu iddia edilen metinlerin yapısı ve Leonardo’nun felsefe tarihsel anlamda önemi tartışılmaktadır. İkinci aşamada makale Leonardo’nun resmetmeyi sanat olmakla birlikte bir bilim ve felsefe olarak ele alışıyla kurduğu felsefesinde tespit etmiş bulunduğu temel bazı özelliklerini dört başlıkta sunmaktadır. Birinci olarak Leonardo’nun hakikatin apaçık bir şekilde ortaya konulması amacıyla bir resim bilim-sanat-felsefe yapısını ortaya koyması ele alınmaktadır. İkinci olarak bu anlayışta hakikate çok-yönlü ve bütünlüklü yaklaşımı Leonardo’nun farklı alanlar ile olan ilişkisi ve “Doğa” anlayışı üzerinden incelenmektedir. Üçüncü olarak Leonardo’nun felsefesi doğanın işleyişini işleyişi içerisinde kavrayan ve gerçekleştiren bir mekanistik doğa anlayışı ve bir tür deneyimcilik olarak tartışılmaktadır. Son olarak onun “sevgi” kavramı özellikle “Tanrı” ve “bilgi” ile ilgili olarak salt parçaların incelenmesine karşı bütünün ve bütün üzerinden parçaların bilinmesi ile artan bir yapı olarak tartışılmaktadır. Sonuç olarak felsefe tarihsel kriterleri karşılıyor olması ve temel bazı özelliklerinin tespit edilebilmesinin gösterdiği üzere Leonardo da Vinci’nin özgün bir sistematik felsefesinin olduğu belirtilmektedir.

Anahtar sözcükler: Leonardo Da Vinci, Rönesans Felsefesi, Mekanistik Felsefe, Bütünlüklü Yaklaşım

Abstract: This article claims that Leonardo da Vinci had a systematic philosophical thought. The article discusses its main claim in two stages. In the first stage, the structure of the texts which are claimed to consist of philosophical thoughts that are identifiable as having systematic integrity, and the historical significance of Leonardo's philosophy are discussed. In the second stage the article presents some of the identified fundamental features of his philosophy that he established by considering Painting not just as an art but also as a science and philosophy, under four subjects. Firstly, Leonardo's presentation of the Painting as a science-art-philosophy structure in order to reveal the truth explicitly is approached. Secondly, a multi-dimensional and complete approach to the truth in this understanding is examined in terms of Leonardo's relationship with different fields and his understanding of "Nature". Thirdly, Leonardo's philosophy is discussed as a mechanistic understanding of nature, which comprehends and realizes the process of nature within its own process, and a kind of philosophy that is based on experience. Lastly, his concept of "love" is discussed, especially concerning "God" and "knowledge", as a structure that is increased with the knowledge of the whole and knowledge of the parts that is based on this knowledge of the whole, as opposed to the study of only parts. As a result, it is stated that Leonardo da Vinci had a unique systematic philosophy, as it meets the philosophical-historical criteria and it is demonstrated that some of its basic features can be identified.

Keywords: Leonardo Da Vinci, Renaissance Philosophy, Mechanistic Philosophy, Complete Approach