Halil Fikret Kanad'ın Milliyet İdeali ve Topyekûn Millî Terbiye Yaklaşımı


Creative Commons License

Uygun S.

Liberal Düşünce, sa.108, ss.85-107, 2022 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2022
  • Dergi Adı: Liberal Düşünce
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.85-107
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Türkiye Cumhuriyeti, millî bir devlet olarak inşa edilmiştir. Bu inşa sürecinde eğitime

yüklenen en önemli rol, Atatürk ilke ve inkılâpları doğrultusunda Türk milleti bilincini

kazandırmak olmuştur. Bunun için eğitimin temel ilkesi millîlik olarak belirlenmiştir.

Bu ilkeye uygun olarak da Türkiye’de “millî eğitim” kavramı, politikası ve pratiği resmiyet

kazanmıştır. Cumhuriyetin ilk yıllarında milliyet ideali ile birlikte millî eğitim

ilkesinin teori ve pratiğini konu alan eserlerden biri, Dr. Halil Fikret Kanad’ın (1892-

1974) Milliyet İdeali ve Topyekûn Millî Terbiye başlıklı kitabıdır. Bu makalenin amacı,

Kanad’ın bu eserini esas alarak onun milliyet ideali ve millî terbiye konusundaki

yaklaşımını betimlemektir. Çünkü o, aynı zamanda resmi ideolojinin yılmaz savunucularından

biridir. Kanad’a göre Cumhuriyetin kurucu kadrosunun öngördüğü Türk

milletinin yetiştirilebilmesi için aile, okul, toplum ve devlet birlikteliğinde ve müşterek

amaçlar doğrultusunda bilimsel ve pedagojik esaslara uygun planlı ve programlı

bir millî eğitim sistemi takip edilmelidir. Bu ve benzeri sonuçlardan hareketle Kanad’ın

kitabı, resmî ideolojinin propaganda programı gibidir. Bu yönüyle de Kanad’ın

millî terbiye yaklaşımı, bir “toplum mühendisliği” anlayışı şeklindedir. Kanad’ın resmi

ideoloji ile ilintili bu yaklaşımı, Cumhuriyet dönemi millî eğitim politika ve uygulamalarının

anlaşılırlığına katkı sağlar niteliktedir.