Ankara’da Yaşayan 20 Yaş Üzeri Çalışan ve Çalışmayan Kadınların Gıda Satın Alırken Dikkat Ettikleri Özellikler ve Etiket Okuma Konusundaki Davranışları


SUNA G., Aksoydan E., Aktaş C.

11. Türkiye Gıda Kongresi, Hatay, Türkiye, 10 - 12 Ekim 2012, ss.100

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Hatay
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.100
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı, Ankara’da yaşayan 20 yaş üzeri kadınların gıda satın alma davranışlarını, gıda satın alımında etiket okuma alışkanlıklarını ve gıda etiketlerinde dikkat ettikleri konuları saptamaktır. Araştırmanın örneklemini Ankara’da yaşayan ve çalışmaya katılmayı kabul eden gönüllü 20 yaş üzeri 150 kadın oluşturmuştur. Veriler anket formu ile toplanmıştır. Çalışmaya katılan kadınlar ambalajlı olarak en çok makarna (%90), en az turşu (%22,4) almayı tercih etmektedirler. Kadınların %47,1’i kırmızı eti, %12,6’sı sütü %8,2’si tavuğu, %2,3’ü ise yoğurdu açık olarak satın aldıklarını belirtmişlerdir. Açıkta satılan sütleri satın alma sıklığı çalışan kadınlarda %42,1, çalışmayan kadınlarda %57,9’dur. Katılımcıların %82,7’si gıda maddelerini satın alırken her zaman, %13,3’ü bazen etiket okurken %4’ü hiçbir zaman etiket okumadıklarını belirtmişlerdir. Çalışan kadınların %84,7’sinin, çalışmayan kadınların ise %76,9’unun etiket okuduğu saptanmıştır. Çalışan ve çalışmayan kadınların etiket okuma alışkanlıkları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı değildir (p>0,05). Kadınların etikette en fazla dikkat ettikleri nokta son kullanma tarihi, en az dikkat ettikleri nokta ise üretim izni/onayı olarak saptanmıştır. Ailede satın alma ve beslenme konularının büyük ölçüde kadının sorumluluğunda olması nedeni ile ailenin ve toplumun besin kaynaklı hastalıklardan korunabilmesi için kadınların genel eğitim düzeyinin ve beslenme konusundaki bilgi düzeyinin arttırılması önemlidir.