CONNECTIST-ISTANBUL UNIVERSITY JOURNAL OF COMMUNICATION SCIENCES, sa.61, ss.1-32, 2021 (ESCI)
Reklam
toplumsal değişimlere paralel olarak değişen, dönüşen bir olgudur ve toplumu
etkilediği gibi aynı zamanda toplumsal hareketlerden de etkilenmektedir.
Feminizm hareketinin toplumsal alandaki kazanımları medya temsillerindeki
sorunların giderilmesi için de bir fırsat olarak görülmektedir. Son yıllarda
büyük markalar tarafından kullanılan ve ilhamını feminizmin hak arayışından
alan femvertising stratejisinin 8 Mart Dünya Emekçi Kadınlar Günü’nün anlam ve
önemini reklamlara yansıtmada başvurulan önemli bir strateji olduğu
düşünülmektedir. Bu stratejinin reklamlarda nasıl kullanıldığı, hangi temaların
ön plana çıkarıldığı ve buradan hareketle reklamlarda yeniden üretilen
toplumsal cinsiyet kalıplarının geçirdiği değişimi ortaya koymak bu çalışmanın
ana amacıdır. Bu amaç doğrultusunda, araştırma kapsamında 2021 yılında
yayınlanan, 8 Mart Dünya Emekçi Kadınlar Günü temalı reklamlar incelenmiştir.
Amaçlı örneklem yönteminin kullanıldığı çalışmada araştırma sorularına içerik
analizi yöntemi ile cevap aranırken; reklamlarda femvertising öğelerinin
kullanımı tematik analiz ile incelenmektedir. Analiz sonucunda incelenen
reklamlarda kadınların gücüne, cesaret ve başarılarına, kadınlara verilen
değere, kadının çalışma hayatındaki yerine, istihdam oranlarına odaklanıldığı; dahası
eşitlik, adil iş bölümü, önyargıların yıkımı, geleneksel cinsiyet rollerinin
dönüşümü gibi olguların ön plana çıkarıldığı görülmektedir. Yapılan araştırma
ile reklamlar aracılığıyla yeniden üretilen toplumsal cinsiyete ilişkin kalıp
yargıların yine reklamlar yoluyla dönüştürülebileceği sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Reklam, femvertising, toplumsal cinsiyet, kadın, 8 Mart Dünya Emekçi Kadınlar Günü
Advertising is a changing phenomenon that evolves in parallel with social changes, that is, advertising is influenced by social movements as much as it influences society. The gains achieved by feminist movements in the social sphere provide opportunities for addressing problems in media representation. Scholars observed that advertising frequently uses the femvertising strategy, which is inspired by the struggle for women’s rights and employed by major brands in recent years, to address and celebrate the original meaning and importance of the International Working Women’s Day (IWWD) every March 8. The main objective of this study is to elucidate the use of this strategy in advertisements, to determine which elements are highlighted, and, from this viewpoint, to clarify the manner through which gender stereotypes reproduced by advertisements are changing the trends in femvertising. In line with this objective, we analyzed advertisements published in 2021 along the theme of IWWD. We employed the purposive sampling technique and content analysis method and examined the use of elements related to the femvertising strategy according to category. The results indicate that the advertisements accentuate and highlight women’s power, female courage, and success in terms of the value given to women, the place of women in the labor market, employment rates. Moreover, these advertisements present various objectives, such as equality, fair division of labor, destruction of prejudices, and the transformation of traditional gender roles. The study concluded that gender stereotypes transmitted and reproduced through advertisements could be subverted and transformed by increasing the visibility of various issues related to women's rights and by creating awareness for viewers.
Keywords:
Advertising, femvertising,
gender, women, March 8 International Working Women’s Day