İletişim Fakültesindeki Anabilim Dallarında Yazılan “Yumuşak Güç” İle İlgili Tezlerin Analizi: Metodolojik Bir İnceleme


Creative Commons License

Yeşilyurt A.

6TH INTERNATIONAL ANATOLIAN SCIENTIFIC RESEARCH CONGRESS, Konya, Türkiye, 8 - 10 Kasım 2024, ss.1085-1097

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Konya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1085-1097
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Türkiye, Amerika Birleşik Devletlerinden sonra dünyaya en çok dizi ihraç eden ikinci ülke konumunda bulunmaktadır. İhraç edilen dizilerin yumuşak güç kavramı üzerinden analizi yapılabilmektedir. Buradan hareketle bu çalışmada Türkiye’de iletişim fakültesinde bulunan bölümlerde (gazetecilik, halkla ilişkiler, iletişim bilimleri, radyo, televizyon ve sinema ve yeni medya) “yumuşak güçle” ilgili yazılan tezlerin metodolojik analizi yapılmıştır. Bu bağlamda; hangi bölümde kaç tane tez yazıldığı, analizi yapılan tezlerde yumuşak gücün; “hangi bağlamda, hangi yöntemle, hangi evren ve örneklemde, hangi yumuşak güç unsuru üzerinden” ele alındığı saptanmaya çalışılmıştır. Veriler YÖKTEZ sayfasından alınmış, Maxquda paket programı yardımıyla analiz edilmiştir. Bu çalışma, alana katkı sağlaması için literatürde neyin boşlukta kaldığını belirleme gayreti içerisinde oluşturulmuştur. Sonuç olarak iletişim fakültesi çatısı altında yumuşak güç ile ilgili en fazla tezin Halkla ilişkiler bölümünde, en az tezin ise Radyo Televizyon ve Sinema bölümünde yazıldığı saptanmıştır. Türkiye’de yumuşak güç konulu ilk tez 2001 yılında yazılırken iletişim bölümlerinde ilk tez 2010 yılında yazıldığı, evrenin genelde Arap Ülkeleri olduğu belirlenmiştir. Türkiye’nin Amerika’dan sonra en çok dizi ihraç eden ülke olmasına rağmen ihraç edilen dizileri yumuşak güç bağlamında ele alan yalnızca üç tane tez olduğu saptanmıştır. Bu eksiklik, gelecek çalışmalara öneri olarak sunulmaktadır.

Türkiye is the second country that exports the most TV series to the world after the United States. Exported TV series can be analyzed through the concept of soft power. Based on this, in this study, a methodological analysis was made of the theses written about "soft power" in the departments of the communication faculty in Turkey (journalism, public relations, communication sciences, radio, television and cinema and new media). In this context; how many theses were written in which department, soft power in the theses analyzed; It has been tried to determine "in which context, with which method, in which universe and sample, through which soft power element". The data was taken from the YÖKTEZ page and analyzed with the help of the Maxquda package program. This study was created in an effort to determine what remains vacant in the literature in order to contribute to the field. As a result, it was determined that under the umbrella of the faculty of communication, the most theses on soft power were written in the Public Relations department, and the least theses were written in the Radio, Television and Cinema department. While the first thesis on soft power in Turkey was written in 2001, the first thesis in communication departments was written in 2010, and it was determined that the population was generally Arab Countries. Although Turkey is the country that exports the most TV series after America, it has been determined that there are only three theses that discuss the exported TV series in the context of soft power. This deficiency is presented as a suggestion for future studies.