Akdeniz Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, cilt.12, sa.2, ss.761-809, 2022 (Hakemli Dergi)
Anayasa Mahkemesi tarafından verilen bireysel
başvurulara ilişkin kararlarda yapısal sorun olarak tespit edilen hususlar
açısından yeni hukuki düzenlemeler yapılması, yürürlükteki düzenlemelerin
değiştirilmesi veya kaldırılması ihtiyacı doğabilmektedir. Yapısal sorun
kavramını, yürürlükteki hukuki düzenlemelerden veya yerleşik uygulamalardan
dolayı gerçekleşen ya da gerçekleşebilecek olan hak ihlalleri sonucunda çok
sayıda bireysel başvuru yapılmasının kaynağı niteliğindeki durum şeklinde tarif
etmek mümkündür. Sistemik sorun olarak da ifade edilen yapısal sorunlardan
dolayı bir veya birkaç hak ihlali ve bireysel başvuru değil de çok sayıda hak
ihlali ve bireysel başvuru söz konusu olmaktadır. Gerçekleşmiş hak ihlalleri ve
bireysel başvuruların yanı sıra muhtemel hak ihlalleri ve bireysel başvurular
da bu kapsamda ele alınmaktadır. Yapısal sorunların çözülmesi sonucunda çok
sayıda hak ihlali telafi edilebilmekte ve muhtemel hak ihlalleri önlenebilmektedir.
Ayrıca bu şekilde benzer başvuruların yeknesak ve seri şekilde telafi edilmesi
mümkün olabilmekte ve bu doğrultuda Mahkeme’nin iş yükü azalabilmektedir.
Dolayısıyla Mahkeme, yapısal sorundan kaynaklanan birçok başvuruyu tek kararla
çözebilmekte ve benzer başvurulara yönelik de çözüm sunabilmektedir.
Mahkeme, tespit etmiş olduğu yapısal sorunların çözümü için etkili
olabileceğini öngördüğü önerileri Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne
bildirebilmektedir. Mevcut durumda Mahkeme, vermiş olduğu kararlarda “Yapısal sorunun çözümü için keyfiyetin
Türkiye Büyük Millet Meclisine Bildirilmesine” şeklinde hüküm kurmaktadır. Bununla
beraber Alman Anayasa Mahkemesi’nin yasama organına çağrı kararı yetkisi
bulunmaktadır. Değinilen yetkinin Türk Anayasa Mahkemesi’ne tanınması, yapısal
sorunların Meclis tarafından çözülmesine katkı sağlayabilecektir. Kanaatimizce
Mahkeme tarafından yasama organına gönderilen çağrı kararlarının Meclis
gündeminde bir genel görüşme şeklinde ele alınması ve çağrı kararı
doğrultusunda ilgili yapısal sorunların çözümüne yönelik gerekli düzenlemelerin
yapılması uygun olacaktır. Her ne kadar mevcut durumda yapısal sorunlar
Meclis’e bildirilmekte ise de yasama organına çağrı kararı yetkisinin Türk
Anayasa Mahkemesi’ne tanınması, gerek söz konusu yetkinin kullanımının çerçevesi
gerekse de yapısal sorunların Meclis tarafından çözülmesi açısından etkili
sonuçlar doğurabilecektir.
In terms of issues identified as structural
problems in the decisions regarding individual applications given by the
Constitutional Court, it is supposed to make new legal regulations, amend or
repeal the rules in force. It is possible to define the concept of structural
problem as a situation that causes a large number of individual applications as
a result of violations of rights that have occurred or may occur due to current
legal regulations or situated practices. Because of structural problems, which
are also expressed as systemic problems, there are many violations of rights
and individual applications, not one or more violations of rights and
individual applications. In addition to actual violations of rights and
individual applications, possible violations of rights and individual
applications are also dealt within this scope. By means of solving structural
problems, violations of rights can be compensated and possible violations of
rights can be prevented. Also by this way, it is possible to recompense for
similar applications by the expedited and uniform resolution, and thus the
caseload of the Court can be abated. Therefore, the Court can solve many
applications arising from structural problems with a single decision and also
offer solutions for similar applications.
The Court can submit the offers which it deems to be effective for the
solution of the structural problems it has identified to the Turkish Grand
National Assembly. In the current
situation, the Court enacts in its decisions as "Submitting the circumstance about the solution of the structural
problem to the Turkish Grand National Assembly". Nonetheless German Constitutional
Court have the authority to give appeal decision to the legislature. Vesting
the aforementioned authority to the Turkish Constitutional Court, will
contribute to the resolution of structural problems by the Assembly. As for us,
it would be effective to discuss the appeal decisions sent by the Court to the
legislature in the form of a general debate on the agenda of the Assembly and
to make the necessary legislations for solution of related structural problems
in accordance with the appeal decision. Although structural problems are
submitted to the Assembly in the current situation, granting the authority of
appeal decision to the Turkish Constitutional Court will have effective results
in terms of both the content of the use of the authority and the resolution of
the structural problem by the Assembly.